Analytici: Návrhy koalice směřují k zodpovědnému hospodaření, chybí ale úspory

Praha – Na návrzích nově vznikající vládní koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se Starosty v daních a veřejných financích je podle ekonomů vidět, že si nová koalice uvědomuje slabá místa ekonomiky a směřuje k zodpovědnému hospodaření se státními financemi. Na druhou stranu řada opatření sníží příjmy veřejných financí, a ty nejsou v návrzích dostatečně kompenzovány úsporami na straně výdajů. Na problém vyváženosti příjmů a výdajů veřejných financí upozornila v reakci pro ČTK i nynější ministryně financí Alena Schillerová (ANO).

Lídři nové koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) a Pirátů se Starosty dnes podepsali koaliční smlouvu, která ve své programové části obsahuje například zrušení elektronické evidence tržeb (EET), stanovení stropu daňového zatížení nebo zpřísnění rozpočtových pravidel jejich povýšením na ústavní zákon. Mezi další návrhy patří elektronizace daňového systému, udržitelné veřejné finance, daňová podpora rodin s dětmi, snížení sociálního pojištění placeného zaměstnavateli o dva procentní body nebo valorizace daňové slevy na poplatníka.

„Nastíněný seznam sice obsahuje převážně dobré myšlenky, kam napřít úsilí, k jeho hodnocení ale chybí dostatek podrobností. Řada nápadů má jen podobu sloganu, z nějž není zřejmé, jak ke kýženému cíli dojít. Může se také stát, že se některé z nápadů dostanou do vzájemného rozporu, což platí kupříkladu pro konsolidaci veřejných financí a daňovou brzdu. Zdá se mně tedy, že se pro finální podobu vládního prohlášení, aby bylo konsistentní a jasně určilo směr, kterým se má země ubírat, bude v tomto seznamu škrtat,“ uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

Zajímavost :  V USA roste poptávka po soukromých letadlech. Zatímco běžných letů...

„Koaliční smlouvu je třeba pochválit za to, že se hlásí k zodpovědnému hospodaření a zpřísnění rozpočtových pravidel. Obsahuje řadu pozitivních opatření i námětů podporujících příjmovou stranu rozpočtu. Přesto se obávám, že rozpočtové nároky na navržené investice a liberalizační opatření nejsou v rovnováze s úsporami, kterých lze dosáhnout při realizaci opatření úsporných,“ dodal ekonom a partner PwC Petr Kříž.

Podle hlavní ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské je vidět, že si koalice uvědomuje slabiny a neduhy české ekonomiky a snaží se najít shodu nad způsoby jejich řešení. Zároveň ale postrádá jasný plán úspor na straně výdajů státu. „Je iluzorní věřit, že zeštíhlení státní správy a snížení výdajů půjde bez propouštění státních zaměstnanců, které mu by měla předcházet hloubková revize agend státní správy. A na základě redukce či rušení agend by měli být počty úředníků snižovány,“ uvedla Horská. „Také bych ráda uvěřila, že snižování schodku pod tři procenta HDP nebude vyžadovat růst daní. Pokud se postkoronavirové oživení nerozjede na plné otáčky, budou budoucí vládě chybět zdroje v rozpočtu,“ upozornila. Dodala, že vítané je snížení odvodového zatížení firem, a tím i ceny práce v ČR, stejně jako snaha zjednodušit daňový systém.

Podle Schillerové je zarážející, že návrhy na zrušení EET, omezení kontrolního hlášení, zvýšení slevy na poplatníka nebo snížení sociálního pojištění nejsou doprovázeny žádným úsilím o rozpočtovou konsolidaci. „Snížení sociálního pojištění o dva procentní body stojí 35 miliard ročně, zvýšení slevy na poplatníka o 3000 Kč 12,5 miliardy ročně, zrušením EET se rozpočet připravuje o 20 miliard ročně po plném náběhu. Jen tyto tři kroky znamenají nálož téměř 70 miliard ročně. To, v kombinaci s absencí úsporných opatření, vzbuzuje obavy, zda je nastupující vláda schopna dodržet alespoň autonomní předpoklad vývoje veřejných financí,“ uvedla.

Zajímavost :  Fotograf Robert Vano: Zviazali ma a zavreli do pivnice. Zachránilo ma to pred najhorším

Analytik České spořitelny Michla Skořepa nepovažuje za dobrý nápad, aby kapitálové výdaje státního rozpočtu tvořily alespoň deset procent z celkového rozpočtu. „Tento podíl by měl mít možnost v čase mírně růst nebo klesat podle kapacit ekonomiky a podle její pozice v hospodářském cyklu,“ uvedl. Podle Horské je desetiprocentní podíl investic málo ambiciózní. “ Jako spodní, minimální, hranice je to ale vítaný závazek,“ uvedla.

Skořepa také za nešťastný považuje návrh na snížení sociálního pojištění. „Šlo by o méně razantní obdobu letošní redukce nazývané jako zrušení superhrubé mzdy, která zcela zbytečně snížila příjmy veřejných rozpočtů o sto miliard korun,“ uvedl. Naopak ekonom Natland Petr Bartoň snížení vítá, protože odvody do sociálního pojištění jsou dlouhodobě jedny z nejvyšších v rámci vyspělých zemí OECD. „Sociální odvody jsou jen jinou formou daně, na rozdíl od daní z příjmů ale utajenou před konečným plátcem – zaměstnancem,“ uvedl.

Daňová poradkyně Mazars Gabriela Ivanco se domnívá, že nová vláda by mohla být ve svých plánech realističtější než ta předchozí a mohla by vést ke větší odpovědnosti v rozpočtové politice.

K plánům vytvořit jedno inkasní místo pro daně, sociální a zdravotní pojištění partner brněnské kanceláře BDO a daňový poradce Tomáš Klíma uvedl, že takové zjednodušení lze jen přivítat. „Jestli to bude jednotné inkasní místo nebo portál MOJE daně se uvidí. Doufejme, že ďábel nebude skryt v detailu, a že se bude jednat o skutečnou úlevu,“ upozornil. Zároveň je podle něj správný krok další snížení byrokracie v podobě zrušení EET nebi parametrických úprav kontrolního hlášení u DPH. „Například u kontrolních hlášení není až takový problém samotné kontrolní hlášení, ale především krátké lhůty (pět dnů) pro odpověď na výzvu a drakonické pokuty v případě porušení. Naštěstí již lze tyto pokuty promíjet. Nicméně vzhledem k tomu, v jakých lhůtách často reagují státní úřady a instituce, by tu rozhodně mělo dojít k nějaké revizi sankcí a jejich přizpůsobení míře skutečného provinění,“ poznamenal.

Zajímavost :  Musk vyzval na twitteru k hlasování, zda má prodat část svých akcií Tesly

Reklama

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO