Asociace: Kontroly marží potravin nepřinesou nic zákazníkům, obchodům ztíží práci

Praha – Kontroly marží potravin nebudou mít podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) žádný efekt pro zákazníky, prodejcům ale zvyšují administrativu. Český maloobchodní trh je vysoce konkurenční a žádný obchodník si nemůže dovolit prodávat za výrazně vyšší ceny než konkurent. ČTK to sdělil tajemník AČTO Jan Hrdina. Dodal, že politici si populisticky zvolili za terč obchodníky, ale dalšími vlivy zdražování se nezabývají.

Ministerstvo zemědělství začalo s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v minulém týdnu sledovat prodejní ceny vybraných potravin. Zaměřuje se na máslo, pečivo, drůbeží a vepřové maso. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) chce zamezit tomu, aby prodejci a další členové dodavatelského řetězce zneužívali současné situace, kdy obecně ceny rostou, a zvyšovali uměle své marže. Kontroly mají trvat nejméně tři měsíce.

Zajímavost :  Prodej aut za dva měsíce stoupl o 3,4 procenta na 20.488 vozů

Pro zjištění důvodů vysokých cen potravin by bylo podle Hrdiny nutné nejen sledovat širší škálu položek, ale celý řetězec, tedy i náklady a marže zemědělců či výrobců potravin. „Předmětem zájmu by pak neměly být primárně marže, ale především ziskovost. Ta se u nezávislých obchodníků sdružených v AČTO pohybuje standardně kolem jednoho procenta,“ uvedl.

Nemožnost prodávat potraviny za výrazně vyšší ceny než konkurence platí ještě více podle Hrdiny u nezávislých obchodníků, kteří si musejí svou pozici udržet vůči velkým řetězcům i přesto, že u dodavatelů mají proti nim slabší postavení a často provozují prodejny v menších obcích s nižší nákupní silou.

Hrdina dále upozornil na to, že například stále rostoucí vstupní náklady za energie či pohonné hmoty jsou jedním z hlavních důvodů současného zdražování potravin. „Přitom tato oblast je (vládou) sledována jen omezeně a není nijak regulována,“ doplnil.

Zajímavost :  Kováčikovi pomohli detaily. Prečo mu Najvyšší súd znížil trest?

Ceny potravin v České republiky stouply v meziročním srovnání o desítky procent. V polovině dubna si lidé nejvíce podle dat Českého statistického úřadu připlatili za pšeničnou hladkou mouku, která zdražila zhruba o 60 procent. Chléb a bílé pečivo proti loňskému čtvrtému měsíci zdražily zhruba o třetinu, za máslo nebo brambory zaplatili lidé meziročně asi o čtvrtinu více.

AČTO podle svých webových stránek reprezentuje na 7000 prodejen se zhruba 30.000 zaměstnanci, čímž představuje více než 20procentní podíl na trhu s potravinami. Členy AČTO jsou významné české maloobchodní sítě a aliance.

Zajímavost :  Americkí kongresmani píšu Zuckerbergovi, aby zasiahol proti hoaxom na slovenskom facebooku

Reklama

Celý článek zde |