Automobilky: Hutní výrobky kvůli nedostatku zdražují o stovky procent

Praha – Tuzemské automobilky se kvůli uvaleným clům potýkají s nedostatkem a výrazným zdražením hutních výrobků až o stovky procent. Cena žárově pozinkované oceli se například od loňského července více než zdvojnásobila a některé další výrobky zdražují o 100 procent za každé čtvrtletí. V některých případech není hutní materiál dostupný a hrozí kvůli tomu zastavení výroby. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Za současnou situaci podle automobilek mohou ochranářská opatření EU na dovoz některých výrobků z oceli. Evropská komise navíc podle zástupců sdružení přišla s tím, že navrhne prodloužení opatření o další tři roky. Opatření platí pro dovoz výrobků z oceli ze třetích zemí od roku 2018. V případě vyčerpání příslušné celní kvóty se vybírá dodatečné clo 25 procent.

Zajímavost :  Očkovaných čakajú ďalšie úľavy na Slovensku aj na dovolenkách

“Sdružení automobilového průmyslu společně s dalšími evropskými asociacemi přitom zdůrazňovalo zásadní negativní dopad, které toto prodloužení přinese, a tím i nesouhlas s tímto postupem. Od léta minulého roku, kdy se firmy snaží dohnat propady způsobené pandemií covid-19, se automobilový průmysl potýká s konstantním navyšováním cen hutních výrobků i problémy spojenými s délkou dodacích lhůt,” uvedl mluvčí sdružení Vojtěch Severýn.

V současné situaci, kdy se automobilový sektor potýká s narušením dodavatelských řetězců, rostoucími cenami komodit a nedostatkem některých komponentů a vstupů, jako jsou vedle plechů i plastový granulát nebo čipy, a rovněž růstem cen mezikontinentální dopravy, vyvolá podle Severýna toto opatření další nejistotu mezi finálními výrobci i dodavateli. Opatření tak může vést i k dalšímu zdražování aut.

Zajímavost :  Pražská burza rostla popáté v řadě, dařilo se O2 a Erste Bank

Například největší tuzemský výrobce Škoda Auto oznámil tento týden kvůli nedostatku dílů, zejména čipů, rušení dalších směn, přesčasové směny rušil již na začátku roku. Ze stejného důvodu zastavila v březnu na 14 dní výrobu i kolínská Toyota.

V Česku se ročně vyrobí více než jeden milion osobních vozů. Loni to bylo 1,15 milionu aut, což znamenalo meziroční pokles o 19,2 procenta. Šlo o dosud nejprudší meziroční pokles, způsobený zejména omezeními kvůli koronaviru. Výroba se tak vrátila na úroveň roku 2014.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO