Ceny dál porostou. Lidé přitom už nyní omezují nákupy

Tržby v maloobchodě podle dnes zveřejněných dat Českého statistického úřadu v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta. V meziročním srovnání mohou výsledky maloobchodu působit příznivě, ale je třeba si uvědomit, že loni byla většina obchodů kvůli zamezení šíření koronavirové nákazy uzavřená, upozornili ekonomové.

Výsledky jednotlivých obchodníků se podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka liší. „Zatímco prodejcům IT techniky se dlouhodobě daří, u obchodů s oblečením a obuví je situace podstatně horší, protože prodávají reálně o 18,5 procenta méně zboží než v roce 2019. Na druhou stranu ovšem výrazně vzrostly ceny jejich zboží, a to i ve srovnání s ostatními zeměmi EU,“ řekl.

Právě prodejci oděvů a obuvi přitom v únoru zaznamenali nejvyšší nárůst tržeb, a to o 119,3 procenta proti druhému měsíci loňského roku. Nejsou horší ale jen ve srovnání s únorem 2019, jak uvedl Dufek, ale nižší jsou i proti druhému měsíci roku 2020, a to o 15,4 procenta doplnil Filip Pastucha ze společnosti Deloitte. Z nízké srovnávací základny podle něj těžily i prodeje ve stáncích a na trzích, které si meziročně polepšily o 57 procent nebo prodeje výrobků pro kulturu a rekreaci, kde tržby vzrostly o zhruba 35 procent.

Zajímavost :  Dotace, kvůli kterým čelí žalobě Agrofert, se podle firmy čerpaly podle předpisů

Rostoucí spotřebitelské ceny mají svůj vrchol podle analytika Raiffeisenbank Davida Vagenknechta teprve před sebou. „Cenové tlaky spojené s válkou na Ukrajině budou nákladového charakteru a projeví se především ve zdražení energií a potravin. To znamená, že se domácnostem zmenší prostor pro útraty za zbytné zboží či služby,“ řekl.

Ekonom Štěpán Křeček z BH Securities uvedl, že lidé, kteří budou nakupovat stále stejné produkty, za ně zaplatí více peněz. Inflace bude podle něj natolik vysoká, že nominální tržby mohou narůstat, i když lidé mírně svou spotřebu omezí.

Meziroční růst maloobchodních tržeb v únoru zpomalil na 4,6 procenta

Zajímavost :  YouTube a Meta znemožní ruským kanálům získat u nich peníze z reklamy

ržby v maloobchodě v únoru zpomalily meziroční růst na 4,6 procenta z lednových revidovaných 9,4 procenta. Loňské výsledky ale ovlivnila epidemie koronaviru, kvůli které byl omezený provoz některých kamenných prodejen. Vyšší zájem byl letos o všechen sortiment nepotravinářského zboží. Tržby klesly internetovým obchodům. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

„Nejvíce vzrostly tržby za oděvy a obuv. Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, naopak nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly meziroční pokles,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.

Tržby v prodejnách oděvů a obuvi se zvýšily o téměř 120 procent. Obchody se sportovním vybavením si polepšily o více než třetinu, v prodejnách domácích potřeb rostly tržby zhruba o 17 procent a v prodejnách elektroniky o 11,3 procenta. Více lidé utratili také v drogeriích a lékárnách.

Internetovým obchodům letos proti loňskému únoru naopak klesly tržby o více než deset procent. Nespecializované prodejny s převahou potravin si pak pohoršily o 4,3 procenta.

Zajímavost :  SME Minúta: Ruské rakety zasiahli v Kramatorsku železničnú stanicu, úrady hlásia 30 obetí

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o jedno procento. Nižší byly tržby za prodej aut včetně náhradních dílů, za opravy lidé utratili více.

Celý článek zde