Češi jsou ve vztahu ke značkám konzervativní, za zdraví si ale dle průzkumu rádi připlatí. Největší důvěře se těší Jar

Češi jsou ve vztahu ke značkám konzervativní, za zdraví si ale dle průzkumu rádi připlatí. Největší důvěře se těší Jar

Zdroj: Nejdůvěryhodnější značka roku 2021
  • Letos v listopadu proběhlo po dvouleté pauze vyhlašování soutěže o Nejdůvěryhodnější značky roku. Nad ostatními opět kraluje Jar

  • Výzkum prokázal, že Češi jsou při nakupování věrni osvědčeným produktům populárních značek

  • Skokanem roku se stal Idelyn Urinal, příčina jeho úspěchu je zatím předmětem spekulací, mluví se například o častějším výskytu nachlazení

  • Zajímavým fenoménem je zájem Čechů o zdravé potraviny. Pod vlivem pandemie začali cvičit, změnili životní styl a investují do doplňků stravy

Sedmý ročník marketingového ocenění Nejdůvěryhodnější značka roku 2021 zná své vítěze. Češi se nejraději spoléhají na Škodovku, Samsung, čokolády Lindt nebo třeba na destiláty Božkov. Místní i zahraniční brandy soupeřily přibližně v 80 kategoriích na základě nabízeného produktu. V anketě se objevily se rozličné druhy zboží od potravin přes oblečení, služby a elektroniku až po robotické sekačky a krmiva pro psy a kočky. V průzkumu odpovídaly asi čtyři tisíce respondentů a na výběr měli z přibližně 700 značek.

Všechny firmy, které si odnesly označení důvěryhodnosti, mají společné, že je pandemie nepoložila na záda. Naopak je posílila, protože v době krize, kdy spotřebitelé šetří, je důvěra důležitější než líbivá reklama. Zároveň se v letošním ročníku oceňovaly i nové kategorie, které se v soutěži ještě neobjevily. Patří k nim autokosmetika, baterie, robotické sekačky nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. V oboru služeb se poprvé  dostalo pozornosti poskytovatelům internetu, mobilního připojení nebo stravenkových karet.

Robot místo hostesky, umělá inteligence i virtuální katalog. České marketingové společnosti drží krok s technologickými trendy

Jednotlivé firmy jsou do soutěže nominovány automaticky na základě prodejů. Obecně posílil segment lékáren a cestovního ruchu – mezi nejsilnější značky celého průzkumu patří Dr. Max a Invia. První místo však neotřesitelně drží prostředek na mytí nádobí Jar. Všechny tyto brandy obhajují titul nejsilnějších značek pravidelně. Skokanem roku, tedy podnikem s největším meziročním nárůstem důvěryhodnosti, se stal Idelyn Urinal. Jeho úspěch si pořadatelé vysvětlují tím, že lidé tráví víc času doma, a proto jsou náchylnější na potíže s močovými cestami.

Zajímavost :  Atradius: Počet insolvencí v roce 2022 vzroste meziročně o třetinu

České stálice

„Letos po dvouleté pauze proběhlo vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2021 v rámci slavnostního galavečera, a to 11. listopadu tohoto roku v Martinickém paláci na Hradčanském náměstí v Praze,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny společnosti Atoz Marketing Services, která průzkum pořádá. „Logo Nejdůvěryhodnější značka funguje v marketingu, jelikož je v každé kategorii pro daný rok exkluzivní a zákazníkům jasně říká, co to znamená. Kategorie v programu lehce obměňujeme či přidáváme nové v návaznosti na aktuální trendy,“ dodává Matějka. Letos si marketingová agentura objednala na vytvoření statistiky jinou firmu než v roce 2019, nicméně výsledky se podobají.

Průzkum poukázal na skutečnost, že Češi jsou při nakupování velmi konzervativní. I proto opět zvolili osm „stálic“, které obhájily své tituly napříč všemi sedmi ročníky. Jedná se o značky Kofola, Dr. Max, DM Drogerie, Pilsner Urquell, Jar, Savo, Ariel a Lidl. Výhru z minulého roku zopakovalo 80 procent letošních oceněných. „Například značka Jar už se stala naprostým synonymem jakéhokoliv prostředku na mytí nádobí. Je to velmi podobné tomu, co se v angloamerickém prostředí povedlo značce Kleenex. Když vám tam člověk řekne, že by chtěl Kleenex, označuje tím prostě jakýkoliv papírový kapesník,” popisuje Matějka pro iDNES.

Zajímavost :  Knihkupectví byla zavřená, Česko sužovala pandemie, vydavatelský dům Albatros Media...

Změna se však udála například v kategorii čokolád. Švýcarská značka Lindt během pandemie posílila díky slevovým akcím a chytrému marketingu. Podařilo se jí tak sesadit z pomyslného trůnu Orion.

Zdraví na prvním místě

V poslední době si zákazníci své nákupy dle výsledků ankety promýšlejí ještě více než v minulosti. Mnoho lidí se v době covidové začalo zajímat o zdravou výživu a životní styl. Proto výrobci doplňků stravy, dietních potravin a pomůcek na cvičení slaví úspěch. Oproti roku 2019 vzrostl objem prodeje zdravé výživy o 12 procent, přičemž nejčastěji se jedná o ovoce a zeleninu.

Lidem taky nevadí si za své zdraví připlatit. Supermarketům a hypermarketům již v prodejích konkurují farmářské trhy a specializované prodejny zaměřené na daný segment. Průzkum rovněž naznačuje zvýšený zájem o doplňky stravy. S jejich nákupem chtějí spotřebitelé pokračovat i po pandemii.

Křidýlko, stehýnko, pizza i čína. České virtuální kuchyni MyFoodPlace se daří, za poslední rok vyrostla o víc než 100 procent

Roste rovněž počet zájemců o veganské a vegetariánské jídlo. Tuto kategorii hodnotili pouze ti, kteří se zajímají o zdravý životní styl. Letos to bylo 77 procent respondentů, což je o tři procenta více než v minulém kole. V tomto oboru vede značka Garden gourmet, která předstihla své konkurenty s velkým náskokem. Mají ji rády především ženy ze Středočeského kraje.

Zajímavost :  Česká ekonomika letos stoupne o 2,6 procenta, příští rok o 3,5 procenta

Mezi další překvapivá vítezství patří prvenství Aqualandu Moravia mezi zábavními parky. Konkurenty těsně překonal díky spokojeným návštěvníkům z Moravy. Milovníci lyžování z východu republiky se zasloužili i o umístění Resortu Dolní Morava na prvním místě mezi skiareály. Hlasovali pro něj i sportovci z Vysočiny a Pardubického kraje.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO