Co vám (ne)uteklo: Strnad posiluje v Chorvatsku, Ostrava přilákala Airbus, Hyundai trápí logistika

Strnad s Materou ovládnou výrobce obrněnců. Mošnovský Job Air Technic prohlubuje spolupráci s Airbusem. Nošovický Hyundai má problémy s logistikou. Česko plánuje napojení na polské plynovody. Můžeme se podívat na likviditu komerčních bank v ČNB, říká v rozhovoru Skopeček.

Nestíháte během pracovního týdne sledovat dění z byznysu? Sestavili jsme pro vás přehled toho nejzajímavějšího, o čem jsme v uplynulém týdnu v deníku E15 psali.

Čeští průmysloví matadoři Jaroslav Strnad a René Matera dokončují své roky trvající balkánské tažení. Poté co letos v lednu Brusel posvětil restrukturalizaci chorvatského výrobce obrněnců Đuro Đaković, by ho české duo mělo už v létě ovládnout. Umožnila to valná hromada, na které akcionáři schválili vytlačení minoritářů, uhrazení minulých ztrát a zvýšení základního kapitálu.

Vláda se má držet svého programového prohlášení, v němž se zavázala, že nebude zvyšovat daně. Myslí si to ekonomický expert ODS a místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Skopeček. Odmítá sektorovou daň pro energetické firmy, kterou navrhují Piráti a STAN, i zvláštní odvod pro banky. Je také proti vyššímu zdanění fyzických osob. „Jsem přesvědčen, že po daňových změnách by vyšší inkaso nevedlo ke snižování zadlužení Česka,“ říká.

Zajímavost :  Splátky hypoték vyskočí o tisíce. Pomůžeme, slibují banky

Mošnovská opravna letadel Job Air Technic (JAT) prohlubuje spolupráci s Airbusem. Evropský výrobce bude předávat část nově vyrobených letadel zákazníkům přímo ve zdejších hangárech, nikoli ve vlastních továrnách. Obě společnosti zároveň jednají o možném kontraktu na předělávání dopravních letadel na nákladní na ostravském letišti. JAT by také mohl Airbusu poskytovat externí technologické kapacity v době, kdy se jeden ze dvou největších výrobců na světě potýká s kapacitními obtížemi.

Zajímavost :  Válka na Ukrajině ONLINE: Zelenskyj odvolal místopředsedu bezpečnostní rady Demčenka

Pandemií vyvolaná a válkou na Ukrajině umocněná krize logistiky nepříjemně dopadá i na nošovický závod Hyundai. Jihokorejská automobilka se potýká s železničními výlukami, především pak ale s nedostatkem řidičů kamionů, kteří by nová auta rozváželi z Nošovic k zákazníkům na hlavní evropské trhy. Z výrobní linky automobilky přitom denně sjíždí 1400 vozů. Jediný závod Hyundai v Evropské unii je tak aktuálně obsypán více než devíti tisíci vozy. Kapacita odstavného parkoviště je přeplněná a situace se nelepší.

Provozovatel české plynárenské přepravní soustavy Net4Gas připravuje několik variant, jak napojit tuzemskou plynárenskou infrastrukturu na soustavy v sousedních zemích. Ve svém nejnovějším plánu představil investiční projekty na příští dekádu, díky nimž by se Česko do konce desetiletí mělo napojit na polskou a rakouskou soustavu nebo i na slovenský zásobník plynu. Součástí zvýšení energetické bezpečnosti dodávek má být také již ohlášené získání kapacit v připravovaném nizozemském terminálu.

Zajímavost :  „Nyní chceme veřejnost informovat o možném nebezpečí, které před námi je....

Celý článek zde