Dedoles žádá o ochranu před věřiteli, jednání s investory váznou

E-shop Dedoles během posledních tří let vyrostl z tržeb ve výši patnáct milionů na 92 milionů eur. Nicméně na začátku letošního roku se situace dramaticky změnila, lidé přestali nakupovat a e-shop se spodním prádlem, který počítal s úplně jiným typem růstu, se dostal do problémů. 

V dubnu se ukázalo, že Dedoles není schopen dostát svým závazkům a začaly se mu hromadit nesplacené faktury. Kvůli tomu byla slovenská firma nucena propustit dvě stě zaměstnanců. 

Zajímavost :  Prižmúrili oko, za odmenu bola fľaša a výlet. Kontrolórka opísala výjazdy v Pôdohospodárskej agentúre

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video se připravuje …

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Šéf a jediný vlastník společnosti Jaroslav Chrapko chtěl situaci rychle vyřešit vstupem investora. To se ovšem nyní zdá jako mnohem složitější proces, než se mohlo jevit před pár týdny. „Investorské rozhovory stále pokračují, ale nepředvídatelná situace na trhu v kombinaci s narůstajícími závazky způsobenými krátkodobým nedostatkem hotovosti nám zatím neumožnila proces uzavřít,“ řekl Chrapko v rozhovoru pro slovenský Denník E

V půlce dubna v rozhovoru pro deník E15 Chrapko popisoval, na co Dedoles potřebuje externí kapitál. „V podstatě nepotřebujeme až tolik peněz. Spíše potřebujeme vykrýt dlouhodobé závazky. Investovali jsme totiž do dlouhodobých aktiv, oproti tomu nemáme žádné dlouhé peníze,“ říkal tehdy. Podle něj by po vstupu investora trvalo vyřešit problémy maximálně měsíc a půl. 

Ve stejném rozhovoru ovšem také odmítal, že by na příchodu investora záviselo přežití společnosti. „Nicméně i kdyby nepřišel investor, tak společnost je stále schopná vygenerovat hotovost, která je v našem skladě, kde máme velkou hodnotu,“ uvedl. To se však nyní, o měsíc a půl později, zřejmě mění.

Dedoles tak stojí před složitě řešitelnou situací. Rozhodl se proto požádat soud o ochranu před věřiteli s cílem restrukturalizace, tedy o ozdravení firmy pod dohledem věřitelů. Pokud by soud souhlasil a umožnil rozložení dluhů do delšího časového úseku, Dedoles by mohl získat nového investora a díky jeho financím stabilizovat společnost. Chrapko nyní jedná se třemi investory s tím, že do Dedolesu by měl vstoupit pouze jeden z nich. 

„Od začátku roku hledají investora, ale není to jednoduchý případ na uchopení,“ potvrzuje Ondřej Klega z investiční skupiny eRockets, že Dedoles oslovil investory napříč Českem i Slovenskem. „U e-shopu je důležité, aby měl zdravou trakci, aby se dal předpovídat další vývoj, aby měl mantinely. Dedoles je příklad, kterému se podařilo najít díru na trhu a rychle vyrůst. Má erudovaného zakladatele a šéfa, je to takový srdcař, čemu věří, za tím jde,“ myslí si Klega. 

Nicméně podle něj bude podobných případů příliš rychle rostoucích e-shopů v problémech přibývat. „Obecně budou mít problém firmy, které rostly o sto procent. Růst byl ale poháněný covidem, nyní ale budou mít problémy to ustát. Nešlo to přirozenou cestou. Buď tam doháněli manko, nebo naopak přepálili firmu a ta jim spadla,“ říká. 

Dedoles založil Jaroslav Chrapko v roce 2011 původně jako e-shop s originálními tričky, která dovážel z ciziny. Posléze se firma přeorientovala na spodní prádlo s barevnými motivy, které dovážela z ciziny. Během pár let Dedoles nabral rychlé tempo růstu, firma vešla do širokého povědomí díky agresivní marketingové kampani s tancujícími křečky.

Celý článek zde