Detekční štítky z liberecké univerzity mohou odhalit, zda prádlo někdo vypral

Liberec – Vědci Technické univerzity v Liberci (TUL) vyvinuli systém, který dokáže odhalit, jestli prádlo někdo vypral. Speciální úprava štítku na oděvu by mohla pomoci třeba e-shopům a obchodníkům odhalit, jestli prádlo, které zákazník vrací, nosil a pak vypral. Novinka z textilní fakulty je levná, snadno použitelná, ekologická a chrání ji užitný vzor, řekl dnes ČTK mluvčí liberecké univerzity Radek Pirkl.

Hlavně e-shopy se potýkají s tím, že lidé vracejí údajně nenošené oblečení, které ve skutečnosti nosili a před vrácením vyprali. “Řešení problému u nás poptávali přímo majitelé e-shopů. Vypraný oděv ztrácí na jakosti, je prakticky neprodejný, což generuje ztráty, které pro provozovatele už nejsou zanedbatelné. Bylo jasné, že musíme přijít s řešením jednoduchým, které lze snadno a bez velkých nákladů zapojit do výrobního procesu oděvu,” doplnil spoluautor metody Jiří Militký z katedry materiálového inženýrství.

Zajímavost :  Koaliční lídři dnes jednali se zástupci skupiny ČEZ o dostavbě Dukovan

Na univerzitě vyvinuli technologii založenou na velmi krátkých obarvených vláknech bavlny, která se vodorozpustným ekologicky nezávadným pojivem nanesou na štítek oděvu. “Inspirovali jsme se u bankovek, tam jsou ale vlákna pevnou součástí papíru a nelze je vymývat. Vlákna ze štítku oděvu se naopak při prvním praní uvolní snadno a všechna. Pojivo se rozpustí v teplé i studené vodě a krátká barevná vlákna už nic na štítku nedrží, vymyjí se a zmizí,” popsal nápad druhý z autorů Jakub Wiener.

Vlákna lze na štítky nanášet ručně při finální úpravě oděvu u výrobce. “S lidmi z fakulty strojní nyní navrhujeme linku pro nanášení detekční vrstvy. Půjde ji bez větších obtíží zařadit na konec výrobního procesu oděvu a štítku,“ doplnil Militký. “Vizuální indikátor praní textilního výrobku” chráněný užitným vzorem, pomůže podle něj nejen provozovatelům nebo majitelům e-shopů, ale také koncovým zákazníkům. “I pro ně může být při nákupu určující informací, zda tričko nebo kalhoty už někdo nosil a vypral,” poznamenal.

Zajímavost :  TV Barrandov má opět elektřinu. Soud předběžným opatřením nařídil firmě...

Barevná vlákna pokrývají do sedmi procent povrchu štítku, jsou velmi dobře viditelná pouhým okem, ale nesnižují jeho čitelnost. Technologie je levná, jednoduše realizovatelná a nezatěžuje životní prostředí. “Pro výrobce představuje investici v řádu desítek tisíc korun, náklady na jednotlivý oděv zvyšuje asi o korunu,” doplnil Wiener. Přesto se zatím podle autorů nenašel v Česku žádný výrobce, který by chtěl metodu využít.

Reklama

Zajímavost :  Přežití pražské burzy závisí na zásazích politiků do firmy ČEZ, řekl její šéf

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO