Dieselová škodovka stojí v Norsku více než tesla. Na elektromobily tam vsadily i firmy

Metrostav Norge staví v severské zemi tunel pro vlaky, cyklisty a chodce v Bergenu, přístupový tunel pro prodloužení linky metra v Oslu a osm mostních objektů u Molde. Firma tam nově sestavila flotilu elektromobilů z vozů Opel e-Zafira a Opel e-Corsa.

Aktuálně tak v Norsku čítá elektromobilový vozový park firmy čtyři vozy. „Dále máme dlouhodobý pronájem dalšího elektrického osobního auta na projektu v Molde a dva minibusy na projektu v Oslo. Další rozšiřování flotily elektrických aut na leasing je v jednání,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?


 

„Norové si zakládají na ochraně přírody, ale zároveň jsou ochotni investovat do infrastruktury tak, aby užívání udržitelných technologií bylo komfortní. Síť dobíjecích stanic, kterou budují a která už začíná být celkem robustní, umožňuje překonat velké vzdálenosti i elektromobilům s nižší kapacitou baterií. Naše opely mají dojezd 340 kilometrů a na stanicích s rychlonabíječkami se stihnou dobít na osmdesát procent za dvacet minut,“ říká obchodní ředitel firmy Aleš Richter.

Čisté elektromobily loni v Norsku tvořily 64,5 procenta prodaných aut, i díky daňovým úlevám se jejich prodej zvýšil o 48 procent. Země je tak v elektromobilitě světovou špičkou. Pro srovnání, v Británii se loni prodalo 15 procent nových automobilů na elektrický pohon, v USA 2,6 procenta a v Česku 1,37 procenta. V Norsku je v prodejích podle agentury Reuters na prvním místě Tesla s jedenáctiprocentním tržním podílem. 

Používání elektromobilů v Norsku reprezentuje ekologický způsob přepravy, protože norský energetický mix je postaven zejména na obnovitelných zdrojích. Podle údajů Evropské sítě provozovatelů přenosových soustav elektřiny vyrobili vloni Norové 92,2 procent elektřiny z vody a většinu zbývajícího množství z větru.

Také proto země dlouhodobě masivně podporuje rozvoj elektromobility a v posledních letech to již přináší výsledky. Mezi nově prodanými auty dominují elektromotory nad motory spalovacími. 

„V Norsku byly automobily se spalovacím motorem vždy zatíženy ohromnou daní, když jsme to počítali, dospěli jsme k bizarnímu závěru, že firemní diesel tradiční české značky Škoda by nás vyšel v Norsku na leasing dráž než aktuální model elektromobilu Tesla,“ vypočítává  technik z Metrostavu Norge Pavel Přibáň.

Zájem o nákup elektrických vozů je v Norsku daný kombinací vysokých daní na vozy se spalovacím motorem a zároveň osvobozením od daní na elektromobily, které jsou díky tomu zhruba stejně drahé jako auta na benzin, a navíc byly osvobozeny od dalších poplatků typu mýtné. Elektrický VW Golf tak v Norsku stojí skoro zhruba o osm set eur méně než benzinový.

Celý článek zde

Zajímavost :  Dobré ráno: Zlý spánok škodí zdraviu aj spoločnosti. Vedec radí, ako to napraviť