Díky prodejům iphonů z druhé ruky roste celý trh, říká šéf iStylu

Obchody máte v Praze, Brně, Ostravě a v Ústí nad Labem. Proč zrovna v Ústí, které do výběru přiliš nezapadá? 

Je to historická věc. Na trhu jsme patnáct let, celoevropsky jsme se snažili obsadit zejména hlavní města. Jak trh rostl a rozvíjel se, tak nám do Česka přišla konkurence. V určitý okamžik jsme proto potřebovali nové lokace, tak jsme se koukali, které město by nám dávalo smysl. Ústecký kraj je sice problematický, ale není úplně chudý. Když se podíváme na podíl iPhonů v sítích, tak je v Ústeckém kraji poměrně vysoký. Forum Ústí má navíc stejnou návštěvnost jako Zličín. Dává to smysl. 

Přesunuly se prodeje výrazně na internet během posledních dvou letech? 

Ano, ale není to tak, že by se to celé přelilo do onlinu. Byli jsme ale schopni prodat více hardwaru. Nicméně nerostl prodej doplňkového zboží, příslušenství, jelikož v obchodě zákazníkovi vysvětlíte, co a proč potřebuje. To šlo dolů. 

Zůstal tedy podíl online prodejů vyšší i po pandemii? 

Podíl zůstal velmi vysoký až do letošního března. Když ale skončily všechny pandemické omezení, tak se lidé vrhli do obchodů, viděli jsme dramatický nárůst návštěvnosti prodejen. V době pandemie se zákazník podíval na web, udělal si rezervaci, vyzvedl si to na prodejně a odešel. Když se udělalo hezky, tak první část přeskočil a jel rovnou do nákupáku, což byl standard i před pandemií. Je ale otázka, co s tím udělá inflace a válka na Ukrajině.

Tam míří má další otázka. Poté, co se utlumila pandemie, tak přišly další šoky. Projevilo se na to zájmu zákazníků? 

Bezprostředně po útoku panovala nejistota, ale nebylo to vidět na prodejích. Víc než ruský útok se projevuje finanční nejistota kvůli inflaci. Tedy obava o budoucnost. Do toho tlak na zvyšování mezd, ale firmy nechtějí zvyšovat mzdy. 

Vy chcete zvyšovat mzdy? 

Za vyšší výkon, proč ne? 

Ve vedení iStylu jste už 15 let, zažil jste tedy i finanční krizi 2008. Dá se to na příkladu prodejů nějak srovnat? 

Máme velkou výhodu silné značky. Zákaznická skupina, která si produkty od Applu kupuje, je zasažena mnohem méně. Když si zákazník něco od nás kupuje, tak omezí věci okolo. Koupí si telefon, nekoupí si ale originální poudro za dva a půl tisíce korun, zvolí radši obyčejné za šest stovek. Na tomto to je vidět. Zatím to ale ani nevnímáme, stále plánujeme výrazný růst. Spíše to vnímáme jako potenciální riziko. 

Zajímavost :  Životní minimum se od července zvýší, na porodné či přídavky na děti dosáhne více lidí

Když jsem se minulý rok bavil s Petrem Syrůčkem, tedy s majitelem konkurenční společnosti iWant, tak říkal, že prodat iPhone je fajn, ale marže na něm není příliš velká, a proto je klíčové prodávat právě doplňkové produkty. Takže pro vás to není dobrý výhled, když lidé budou kupovat “pouze” iPhony, ne? 

Pokud nám zůstanou otevřené prodejny, tak ty věci okolo umíme prodat. Hledáme cesty, jak zákazníkovi vysvětlit, proč je pro něj výhodné si ty věci kupovat. Ale máte pravdu, ten hardware je na to, abychom zákazníka nalákali a potom udělali kompletní prodej. 

Orbitální kolos. Proti vesmírnému monopolu Elon Musk bojoval, nyní ho sám ovládá

Rok před pandemií jste vyrostli o šest set milionů, poté přišel drobný pokles. Kam chcete růst? Jaké máte v Česku cíle? 

Máme v plánu růst, máme v plánu rekonstrukce a relokace prodejen v rámci nákupních center do lepších a větších prostorů. Investujeme, budeme chtít dále rozvíjet síť, plány jsou velké. 

Platí, že na Masaryčce budete mít pobočku? 

Pracujeme na tom, aby ta prodejna vypadala dobře. Je to jedna z lokalit, kterou budeme stavět. To je ale rok 2023. 

Bude ta pobočka něčím speciální? Přece jen to bude první věc, kterou člověk uvidí, když se před tu výraznou budovu postaví. 

Ta prodejna bude obrovská. Je to ve fázi designu, rozhodně je to nejsložitější prodejna, kterou jsem kdy dělal. Nejen kvůli velikosti. V okamžiku, kdy jsem viděl první návrhy toho obchodu, tak jsme usoudili, že ho chceme. Od té doby jsme to s Pentou vždy, když jsem se potkali, řešili. 

Vy zároveň produkty od Applu také opravujete. Nedávno Apple umožnil lidem opravovat si zařízení. Je to pro vás komplikace? 

Nevidíme dopad, že by zákazník servisoval s originálními díly mimo autorizovaný servis. Samozřejmě existuje veliký šedý trh. Víme, že kupují rozebrané telefony a neoriginální díly. To vnímáme více. Podíl oprav ale kvůli kvalitě produktu dramaticky klesá. Když porovnáte iPhone 13 s 6S, tak je to výrazný rozdíl. Starší modely se při každém pádu rozbily. To je pro zákazníka pozitivní a pro nás negativní, zisk z toho asi nikdy generovat nebudeme. Vnímáme to i na životním cyklu, ten se prodlužuje. 

Čeští vývojáři sázejí na tvorbu NFT her. Zkolabovaný trh ožije, věří firmy STRV a eMan

Jak dlouhá je průměrná životnost u nových modelů? 

Zajímavost :  Rada EU, Evropská rada a Rada Evropy: Jak se liší a kdo nás v nich zastupuje

Bývaly doby, kdy jsme říkali, že iPhone má roční životnost, ale dnes je trh použitého zboží veliký a prodávají se na něm iPhony 7, což jsou zařízení z roku 2016 a stále je jich strašná spousta. 

Zmínil jste secondhandový trh. Aktuálně je v kurzu finská společnost Swappie, která byla listem Financial Times vyhlášena jako nejrychleji rostoucí firma Evropy. Vtrhla i do Česka. Vy také prodáváte servisované telefony. 

Pro nás je to velmi okrajová věc. 

Nemrzí vás, že jste neobsadili takto silný trh? 

Netrápí nás to primárně. Naopak, nám to pomáhá, jelikož se zvětšuje zákaznická skupina, tedy že se k produktům od Applu dostane i zákazník, který by si nový iPhone nemohl dovolit. Ale třetí iPhone už si u nás třeba koupí. Takže ano, tím, že to neděláme, tak něco ztrácíme, ale roste díky tomu celý trh. 

Neuvažovali jste tedy o tom někdy? 

Uvažujeme o tom. Jsme mezinárodní firma, máme tedy velké množství vykoupených telefonů, ale zatím chceme zůstat monobrandem. Podle pravidel ani nelze prodávat seconhandové zboží u prémiového prodejce. Museli bychom to tak prodávat jindým způsobem. Zatím jsme to ale nezhodnotili jako tolik výnosný byznys.

Na jak velkém podílu prodejů se podílejí firmy? 

Ve spoustě firem je dnes Apple standardem. Věci od Apple se do firem dostávají díky časové ceně. Koupí to od nás a za životní cyklus, což bývají dva roky, mají ta zařízení stále poměrně vysokou hodnotu. Ve výsledku je to tak mnohem nižší cena, než když ten telefon zestárne do nulového hodnoty. Podíl firem na našich příjmech je rostoucí, dnes to bude na 20 až 30 procentech. 

Apple chce ještě více propojit svá zařízení. Data by se synchronizovala během vteřiny

Vyrostlo to během pandemie? 

Během pandemie to bylo úplně jinde. Dlouhodobě je to kolem těch 20 procent. 

Jak se u vás daří iPadům? 

iPad je extrémně dobré zařízení, obzvlášť pro mladou generaci je zajímavý. A přichází stále více zákazníků, kteří mají iPad jako hlavní pracovní nástroj. Za poslední období je ale nejpostiženějším produktem krizí dodavatelů.

Jak se vás dotýká krize s dodavatelskými řetězci? 

Zajímavost :  Stát bude dotovat energie, tarif má pomoct domácnostem topícím plynem či elektřinou

Prodlužují se doby dodání. Logistika je složitější. Díky tomu, že Apple přešel na vlastní čipy, tak ta krize není tak veliká. Realokovali se ale zdroje, proto nedošlo k výrazným výpadkům celého portfolia. Dovézt ale zboží z Číny je složité. Před pandemií šlo objednat zboží z Číny, stálo to pár tisíc a letadlo přiletělo za dva dny. Dnes letadla nelítají, protože je cena desetinásobná. Posílalo se to tak loděmi, to trvalo týdny, ale u nich nebyla jistota. Proto se posílaly vlaky přes Rusko a Ukrajinu. To dnes nejde. 

Apple již není nejdražší značkou světa. Předstihl jej těžař Saudi Aramco

Takže se vám prodloužila doba dodání? 

Větší společnosti jako Apple umí situaci řešit mnohem lépe než distributoři třetích stran. Dostat příslušenství od výrobce z Číny znamená týdny až měsíce. Minimálně od šesti až do dvanácti týdnů. Když se k tomu přičte ještě výrobní proces, tak na čtvrtý kvartál musíme objednávat nyní. 

Štěstí tedy přeje připraveným? 

Přesně tak. Chceme být co nejlépe připraveni. Není to výrazně rozdílné od loňského roku, ale například v roce 2018 jsme tato rozhodnutí dělali koncem července, v té době už máte lepší představu o vývoji trhu za šest měsíců. 

Takže je to takové plánování naslepo? Máme tady ekonomické dopady a zároveň nejistotu, kdy vám dojde zboží. Nakombinovat to musí být složité. 

Věříme produktu. Dokonce si troufnu říct, že trh bude klidnější. Pokud se nestane nic dramatického. 

Vít Goluch (47)

Přes 15 let vede premiového prodejce produktů od Applu iStyle, který se v Česku řadí mezi největší obchodníky se zbožím americké společnosti. Istyle vlastní mezinárodní blízkovýchodní investiční skupina Midis Group, která prodejny provozuje i v dašlcíh evropských státech. 

Celý článek zde