Dlouhé čekání, zmeškané lety. Na co mají lidé nárok, když uvíznou na letišti

Zpožděné či zrušené lety, dlouhé zástupy lidí na odbavení a naštvaní cestující – taková je letos prázdninová realita na řadě evropských letišť. Kvůli chaotické situaci tak přibývá pasažérů, kteří se domáhají odškodnění. V případě, že se spoj zpozdil aspoň o tři hodiny, právo na finanční kompenzaci mají. Pokud ovšem let nestihli kvůli frontě na bezpečnostní kontrolu, peněžní náhrady se nedočkají.

Letiště i aerolinky napříč celým světem se v této letní sezoně dostaly do úzkých kvůli nedostatku pracovníků. Mnozí z nich totiž v pandemii změnili obor, zároveň se po dvou hubených koronavirových letech výrazně obnovila poptávka po cestování. Podstav zaměstnanců je tak znatelnější více než kdy dřív.

Pracovní síla chybí mimo jiné u bezpečnostních kontrol, proto teď lidé na odbavení vystávají dlouhé fronty. Provoz na některých letištích komplikují také stávky personálu aerolinií. Chaotická situace se nevyhnula ani pražskému letišti. To sice rušit spoje zatím nemusí, pracovníků mu ale chybí několik desítek.

„V současné situaci si cestující na opožděný nebo zrušený let stěžují opravdu často. Zájem je obrovský a vzdušný prostor přeplněný,“ potvrzuje pro Aktuálně.cz Andrea Řezníčková, mluvčí cestovní agentury Invia, která prodává zájezdy cestovních kanceláří. Lidé podle ní udělají nejlépe, když budou kompenzaci za zrušený let řešit přímo s aerolinkami, Invia totiž hraje v takovém sporu pouze roli prostředníka.

„Pokud nastane nějaký problém, může se klient obrátit na nás, ale proces bude pomalejší, protože dotazů je hodně a my pouze tlumočíme vyjádření letecké společnosti zákazníkovi a zase zpět,“ upřesňuje Řezníčková.

Vrácení peněz není bez podmínek

„>Zdůrazňuje, že kompenzace se týká pouze letů v rámci Evropské unie, Norska, Islandu nebo Švýcarska či spojů těch aerolinek, které pochází z některé z vyjmenovaných zemí. Let také musí mít minimálně tři hodiny zpoždění a výše odškodnění se odvíjí od vzdálenosti.

„>V případě zrušení má cestovatel nárok na náhradu pořizovací ceny letenky, nebo na cestu náhradním spojem do cílové destinace.

„>“V návaznosti na chaos, který na letištích panuje, zatím výrazné navýšení stížností nepociťujeme. Vždy jich ale více evidujeme po konci letní sezony, vypovídající data tedy budou k dispozici spíš až na podzim,“ uvádí k tomu mluvčí leteckého úřadu Jolana Hronková.

Zajímavost :  Češi se na vlastní bydlení nadřou nejvíc z celé EU. Jeho kvalita je ale jedna z nejlepších

Hledání viníka

„>Také pokud cestujícímu uletěl spoj kvůli tomu, že se zdržel v dlouhé frontě na odbavení, peněz se pravděpodobně nedočká. V tomto případě je totiž na vině personál letiště, nikoli dopravce. „V takovém případě se cestující nemůže domáhat odškodnění,“ přikyvuje Lukáš Rozumný za Click2Claim.

„>Spotřebitelská organizace dTest v této souvislosti upozorňuje, že za určitých podmínek by se člověk mohl odškodnění dočkat. A sice pokud nestihl spoj kvůli frontám na letišti, byť se na něj dostavil dvě hodiny před odletem, jak mu doporučila aerolinka při koupi letenky.

„>“Pokud aerolinky nebo provozovatel letiště cestujícího dopředu upozornily (například přes webové stránky nebo e-mailem), že se na letišti tvoří fronty a že má povinnost dostavit se na místo více než dvě hodiny před odletem, dalo by se u zmeškání letu uvažovat o sdílené odpovědnosti cestujícího a letiště nebo aerolinie. Je otázkou, do jaké míry je možné po cestujícím požadovat určitou dávku součinnosti,“ vysvětluje mluvčí dTestu Jaroslav Švehla.

„>“Pokud se cestující řídí pokyny, které dostal od letecké společnosti, a letadlo mu uletělo ne jeho vinou, rozhodně by měl dostat kompenzaci. To budu chtít navrhnout i do budoucí revize nynějšího nařízení,“ říká Charanzová pro Aktuálně.cz.

Celý článek zde