Dráhám loni o třetinu stouply výdaje za odškodnění cestujících kvůli zpoždění

Praha – České dráhy (ČD) loni cestujícím kvůli zpoždění zaplatily téměř 7,6 milionu korun, meziročně o zhruba 31 procent více. K růstu částky podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského vedl například vyšší počet cestujících, podpořilo ho i zavedení automatického vyplácení odškodnění bez nutnosti žádosti. Téměř 2,8 milionu korun vyplatil národní dopravce za zpoždění ve vnitrostátní dopravě, přibližně 4,8 milionu v mezistátní dopravě. ČTK to řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dopravci Leo Express loni naopak výdaje na kompenzace podle mluvčího Emila Sedlaříka klesly o 70 procent na 328.631 korun. Společnosti Arriva podle mluvčího Jana Holuba částka mírně vzrostla, nicméně neuvedl její výši. Je to způsobeno rozšiřováním sítě vlaků Arriva, řekl. Dopravce RegioJet částku za rok 2023 ještě nemá k dispozici, uvedla jeho mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová.

Podle nařízení Evropské unie o právech a povinnostech cestujících v železniční dopravě mají cestující nárok na odškodné při zpoždění vlaku. Při zpoždění 60 a více minut je výše odškodného 25 procent z ceny jízdenky, při větším než dvouhodinovém zpoždění je to 50 procent. Výjimkou je zpoždění způsobené takzvanou vyšší mocí, tedy například vlivem počasí nebo nehodou na železnici. Odškodné se nevyplácí ani v případech, pokud cestující koupil jízdenku v době, kdy byl spoj už zpožděný.

Zajímavost :  Komentář Ivana Mikloše: V Číně nastal rok draka, toto znamení čínského...

Dopravci mají rovněž povinnost pomoct cestujícím, když jim kvůli předchozímu zpoždění ujede navazující spoj. V takovém případě musí dopravce zajistit jízdu do cílové stanice jiným směrem, náhradní dopravou jako třeba taxi nebo musí pro cestující zajistit ubytování.

Oslovení železniční dopravci poskytují i nějaký typ odškodnění, které legislativa nenařizuje. Dráhy kromě automatického odškodnění kompenzují lidem rovněž zpoždění z důvodu zásahu vyšší moci. Dále odškodňují za neplnění vybraných standardů přepravy u rychlíků a vlaků vyšší kvality. Jde zejména o nefunkční klimatizaci či topení, závady na Wi-Fi nebo zařazení jiného vozu bez zásuvek či Wi-Fi připojení. “Odškodnění je jednorázové ve výši 30 Kč za službu, která nebyla poskytnuta a nebylo možné službu poskytnout jinou formou,” uvedl Šťáhlavský.

Zajímavost :  V několika městech po zvýšení DPH zdražilo jízdné, jinde ho budou dotovat města

Rovněž RegioJet své cestující odškodňuje v případě, že zpoždění vlaku nezavinil. Služba s názvem Garance včasného příjezdu kompenzuje i menší než hodinové zpoždění. “Cestující má nárok na kompenzaci podle délky zpoždění od desíti do 100 procent zaplacené ceny jízdenky,” řekla Janoušek Kostřicová. Nefunkční klimatizaci či topení dopravce odškodňuje od 25 do 100 procent ceny jízdenky. Při více než dvouhodinovém zpoždění poskytuje cestujícím drobné občerstvení zdarma.

Při zpoždění vlaků Leo Express musejí cestující o odškodnění žádat. Podle Sedlaříka to nedělají asi tři procenta z nich. V případě zrušení spoje těsně před odjezdem nebo po odjezdu mají cestující nárok na vrácení celé nebo poměrné části ceny jízdenky. Plnou částku za zrušení spoje vrací také dopravce Arriva. V případě nutnosti využití spoje jiného dopravce Leo Express vyrovnává cenový rozdíl. Oba dopravci platí také za nefunkční topení, klimatizaci nebo toalety.

Informace o odškodném zjistí cestující nejčastěji na webových stránkách dopravců nebo u průvodčích a stevardů ve vlacích. Dráhy využívají rovněž informační letáky. RegioJet a Leo Express kontaktují cestující emailem, RegioJet i SMS zprávou. Cestující společnosti Arriva mohou využít zákaznického centra po telefonu, e-mailu nebo prostřednictvím chatovacího okna.

Reklama

Zajímavost :  Část nespokojených farmářů chce zítra pomocí traktorů a další techniky zablokovat...

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO