Finanční benefity na české zaměstnance už neplatí, říká průzkum. Chtějí smysluplnou práci, uznání a dobré vztahy na pracovišti

Finanční benefity na české zaměstnance už neplatí, říká průzkum. Chtějí smysluplnou práci, uznání a dobré vztahy na pracovišti

Zdroj: Depositphotos
  • Na pracovním trhu momentálně chybí 120 tisíc kvalifikovaných zaměstnanců

  • Problém je mimo jiné v tom, že řada společností neumí své potenciální zaměstnance správně namotivovat

  • Málo talentů netrápí jen tuzemské podniky, s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků bojuje podle statistik 69 procent společností na celém světě

Zatímco před rokem se některé české podniky v důsledku covidové  krize uchylovaly k hromadnému propouštění a počet nezaměstnaných lidí významně rostl, v současnosti visí ve vzduchu problém zcela opačného charakteru. Podle platformy Welcome to the Jungle na trhu práce momentálně chybí zhruba 120 tisíc lidí a pracovních nabídek je o 135 procent více, než tomu bylo loni.

Z průzkumu společnosti ManpoweGroup navíc vyplývá, že vhodné uchazeče nemůže dlouhodobě sehnat až 62 procent českých firem, přičemž nejvíce se s nedostatkem talentů potýkají středně velké podniky s 50 až 250 zaměstnanci – potíže na straně nabídky práce hlásí 73 procent z nich. U velkých společností jsou čísla o něco mírnější, kvalifikovaní zaměstnanci chybí v 65 procentech případů. Stejný problém pak řeší také 57 procent firem s 10 až 49 zaměstnanci.

Problém je migrace i špatná motivace

Kromě technologické revoluce, měnící se struktury pozic a zvyšujících se nároků na dovednosti u jednotlivých pracovních míst je podle odborníků nedostatek zaměstnanců z velké části způsoben migrací napříč odvětvími. K té se kvůli probíhající pandemii uchýlili například lidé z pohostinství či cestovního ruchu, kteří momentálně zcela běžně pracují jako kurýři či na pozicích online podpory. O tyto profese byl naopak během pandemie zájem velký.

Zajímavost :  Dluhy českých domácností u bank podle ČNB přesáhly dva biliony korun

„Nejsou to ale jediná odvětví, která byla covidem zasažena, problémy s hledáním nových kandidátů mají i ostatní obory. A tak si teď všechny firmy celkově lámou hlavu tím, jak být atraktivnější pro potenciální zaměstnance, aby je přesvědčily ke změně práce,“ přibližuje generální ředitel platformy Welcome to the Jungle Jan Klusoň.

Jak ale ukazují jiné průzkumy, značná část podniků volí pro „lov“ nových zaměstnanců zcela špatnou taktiku. Zvyšující se plat ani benefity současné zaměstnance už totiž příliš nemotivují. Mnohem důležitější je oproti tomu zajímavá pracovní činnost, ve které dotyčný vidí smysl. Vyplývá to z tiskové zprávy konzultační a tréninkové společnosti Porto, podle které hraje neméně důležitou roli rovněž vztah mezi zaměstnancem a nadřízeným a stejně tak vztah mezi kolegy.

Takové lidi, jaké si zaslouží

Práce by měla naplňovat i samotného lídra, pouze tak může ke stejnému pocitu namotivovat i své zaměstnance. „K motivaci nestačí jen slova nebo zvýšení mzdy, zaměstnanec musí cítit, že má o něj šéf zájem, dokáže mu naslouchat a ocenit ho. Pod takovým vedením ve druhém vyvoláte pocit vyšší hodnoty sebe sama, ze kterého má radost,“ vysvětluje zakladatelka společnosti Porto Irena Vrbová, jež se zabývá rozvojem majitelů a manažerů menších a středních firem.

Zajímavost :  Američané čelí největší inflaci za posledních 31 let. Ta roztáčí ceny...

Správně motivovat však podle ní umí jen málokterý šéf. „Někteří moc spekulují a hledají na motivaci složité systémy. Přitom mnohdy stačí drobnosti. Šéf, který se na vás usměje, když vás potká, a dává tím najevo, že vás ‚vidí‘. Šéf, kterému záleží na tom, jak se u něj v práci cítíte. Ne nadarmo se říká, že šéf má takové lidi, jaké si zaslouží,“ dodává zakladatelka.

Někteří nadřízení své zaměstnance však nemotivují vůbec a jsou toho názoru, že se výkonnost a efektivita zaměstnance odvíjí od výše platu. „Pokud tomu věří, nemůže to fungovat a myslí si, že zaměstnanci jsou nevděční. Lidem přitom není lhostejné pracovní prostředí a přístup k jejich osobě. Když se šéf naučí s motivací pracovat, vznikají skvělé vztahy, které posouvají všechny dál. A to se velmi rychle odrazí na výkonnosti firmy,“ říká Vrbová s tím, že naučit se to může jen člověk, který má rád lidi, věří v ně, je spravedlivý a zvládá svůj vnitřní strach.

Problém globálního charakteru

Jak plyne ze statistik společnosti ManpowerGroup, české firmy řeší nedostatek zaměstnanců různými způsoby, Čtyřiapadesát procent z nich sází na rozvoj stávajících zaměstnanců. Oblíbeným trendem je ale i flexibilní pracovní doba, kterou nabízí dvě pětiny zkoumaných podniků. Stejný počet zaměstnavatelů pak spoléhá na různé zaměstnanecké výhody a nefinanční benefity a téměř třetina firem snižuje požadavky týkající se vzdělání nebo zkušeností pro danou pozici. Co se týče motivování zaměstnanců navyšováním mzdy, to aplikuje 28 procent společností, 17 procent pak nabízí možnost práce z domova.

Zajímavost :  HBO, Voyo a Netflix na další týden: Konec Papírového domu, slovanští hrdinové nebo norská hitovka

Čeští zaměstnavatelé nejsou ani zdaleka jediní, koho trápí nedostatek potřebných pracovních sil. V současné sobě se jedná spíš o problém globálního charakteru. Nedostatku talentů čelí 69 procent společností po celém světě, což je nejvíce od roku 2006. Pomyslnou první příčku v tomto případě drží Indie, kde kvalifikovaní pracovníci chybějí devíti z deseti zaměstnavatelů. Indii s 84 procenty následuje Rumunsko a Singapur, 81 procent pak hlásí Bulharsko a 79 procent Francie. Nejlépe je na tom naopak Čína, ve které se problém týká jen 15 procent zkoumaných zaměstnavatelů.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO