Hannoverský veletrh je zpět. Průmyslníci ukazují, jak zásadně mění svůj byznys

Kvůli pandemii se předloňský veletrh nekonal vůbec, ten loňský byl zase pouze online. Letos už ale své zástupce na sever Německa vyslal i tradiční český výrobce ozubených kol a mechanických převodovek Wikov. Kvůli sankcím se musel stáhnout z ruského trhu, který mu generoval pětinu obratu, tedy stamiliony korun ročně. Výpadek chce nahradit i udržitelným byznysem.

„Svět je zahlcen odpadky. Firmy, které je likvidují, velmi rychle rostou. Proto rozjíždíme byznys s malými převodovkami do drtičů odpadů,“ říká ředitel prodeje Wikovu Josef Kašpar. Vedle drcení plastů, dřeva či asfaltu vidí potenciál i v rostoucí poptávce po čističkách vody či vodních elektrárnách, kde převodovky rovněž najdou uplatnění. Orientace na obnovitelné zdroje koneckonců silně dominuje celému veletrhu.

Více než deset let se ho účastní i česká firma Comtes FHT, jež se zabývá výzkumem a vývojem hlavně kovových materiálů a jejich zpracováním.

Zajímavost :  Jaromír Gec: Koruna ještě nějakou dobu pod tlakem na oslabení zůstane

„Tlak na udržitelnost silně ovlivňuje třeba dnešní metalurgii. Evropští a severoameričtí výrobci a zpracovatelé titanu, hliníku či lehkých slitin, které se hodně používají v letectví či v autoprůmyslu, musejí dokládat, že materiály nezískávají z původních rud vytěžených v místech spojených s devastací životního prostředí, ale z recyklovaného materiálu. Pokud materiál nemá certifikát, nemá v těchto byznysech šanci,“ uvádí vedoucí obchodního oddělení Comtesu Pavel Šuchmann.

Zajímavost :  Senioři se snáze domohou příspěvku na bydlení, žadatelů přibyde. Ročně se vyplácí až osm miliard

Jeho slova v praxi dokumentuje krok elektrotechnického francouzského kolosu Schneider Electric, jenž v Hannoveru rovněž vystavuje. Na trh uvede vypínače a zásuvky, které vyrábí recyklováním plastových odpadů –například odhozených rybářských sítí vylovených u pobřeží Indie a z Arabského moře. Polyamid ze sítí přetváří na technický plast. Podle společnosti tvoří volně plovoucí rybářské vybavení desetinu veškerého plastového odpadu v oceánech, tedy 640 tisíc tun odhozených sítí ročně.

Bez programu udržitelnosti už firma investory nezíská, tvrdí Weckesser ze Schneider Electric

Comtes se musí přizpůsobit jak recyklaci, tak soustředění automobilek na elektromobilitu. Ta patří k hlavním tématům veletrhu. „Automobilky řeší mnohem víc než dřív magnetické vlastnosti materiálů pro elektromotory, aby nepoškodily baterie či vodíkové palivové články. Ty musejí být perfektně ochráněné i pro případ bouračky, z čehož plynou přísné požadavky na nás a naše zákazníky,“ dodává Šuchmann.

Zajímavost :  Rusko až do konce roku omezí export vzácných plynů, například...

S vlastní technologií chce na veletrhu zaujmout automobilky i Tiago Carvalho vystavující v barvách portugalského Soplastu. Podnik zde prezentuje speciální film obdařený senzorem, který lze využít ve volantu, sedadle či na přístrojové desce. Díky filmu, který lze zabudovat do dílů z plastu, textilu či ze dřeva, může řidič dotykově ovládat, nač si vzpomene: od hlasitosti rádia po nastavení volantu.

„Film je vyroben ze stoprocentně recyklovaného materiálu a zároveň ho stoprocentně zrecyklujete během pár vteřin,“ zdůraznil Carvalho ještě dřív, než se nám ochotně představil.

Jak si představuje budoucnost elektromobility Toyota? Zeptali jsme se Martina Pelešky:

Video se připravuje …

O poznání kratší cestu než portugalský podnikatel absolvovala do Hannoveru delegace stuttgartské univerzity. Její zástupci se přijeli pochlubit s „podvozkem“ – respektive senzory a technologiemi nabitou platformou supermoderního auta budoucnosti. Ne s ambicí ji prodat, ale ukázat světu směr, kterým se bude mobilita částečně ubírat.

Prezentace výrobce termoplastů, firmy Soplast.Autor: Jiří Liebreich

Na platformě pracují přední automobilky, vývojáři či školy. „Autonomní vůz, který si v budoucnu zarezervujete přes aplikaci a který vás sveze na letiště nebo vám přiveze balík, bude vybudovaný třeba i na této platformě. Hlavní myšlenkou je nebudovat nové technologie od úplného začátku, ale společně vylepšovat ty stávající,“ vysvětluje Lukas Hannig z univerzitního projektu Arena2036. S ním spolupracují firmy jako BMW, Mercedes, Bosch či Nokia.

S roboty, které nevyžadují asistenci lidí při práci, přijel čínský výrobce Dobot založený teprve v roce 2015. „O to snazší bylo od začátku stavět celou firmu na dodavatelích, kteří splňují nároky na udržitelnost, než po desítkách let překopávat řetězce zaběhlého kolosu,“ glosuje Dora Cai, manažerka komunikace Dobotu.

Cai tvrdí, že byznys šenčenského výrobce daleko více svazují cestovní restrikce států vyvolané pandemií, které znemožňují řadu obchodních jednání, než lockdowny v čínských městech v čele se Šanghají a z nich plynoucí narušení dodavatelských řetězců. Víza do Německa prý zástupci firmy dostali až na třetí pokus.

Dalším z důsledků pandemie je i rostoucí inflace. Ta česká byla v dubnu nejvyšší od prosince 1993, přesáhla 14procentní hranici. Zároveň se zařadila mezi nejrychleji rostoucí, což má na tuzemské firmy neblahý vliv.

„My i konkurence hledáme zdroje hutního materiálu, plechů či výkovků mimo Česko. Tuzemští dodavatelé pocítí, že umělé navýšení marží přehnali. I za dražší přepravu nám to stojí,“ tvrdí Kašpar s tím, že Wikov zvýšil ceny do deseti procent. „Musíme se přizpůsobit,“ dodává Kašpar a shrnuje tím situaci zdaleka nejen českých firem účastnících se veletrhu.

Podívejte se na snímky z veletrhu, který si nenechal ujít ani německý kancléř Olaf Scholz:

Celý článek zde