Hitlera udolaly i tanky z Čeljabinsku. Podívejte se, jak uralská továrna vypadá dnes

Město Čeljabinsk v minulosti proslulo též jako Tankograd. Není divu. Za druhé světové války se stalo nejvýznamnějším výrobcem tanků dodávaných na východní frontu. Hutní a strojírenská tradice ale na jihu Uralu pokračuje i v novém tisíciletí. Jen místo tanků tam vyrábějí traktory.

První plány továrny Čeljabinskij traktornyj zavod, která se pak stala pýchou první sovětské pětiletky, narýsoval v roce 1930 americký architekt Albert Kahn. Stavba začala o tři roky později a už v roce 1935 vyjel z montážní haly první pásový traktor Stalinec C-60 s benzinovým motorem o výkonu šedesáti koní. O dva roky později následoval první model C-65 na naftový pohon. Do roku 1940 čeljabinská továrna vyrobila přes sto tisíc traktorů.

Zajímavost :  Zavrú mi po novom podnik, ak tam nájdu neočkovaného? (otázky a odpovede)

S postupem německých vojsk do nitra SSSR se za Ural přesunula řada strojírenských podniků a Čeljabinsk získal neoficiální označení Tankograd. V roce 1944 tam pracovalo šedesát tisíc dělníků. Díky tomu se z čeljabinského závodu stal nejvýznamnější dodavatel tanků. Po druhé světové válce se výroba postupně vrátila k zemědělským strojům. Miliontý traktor byl vyroben v roce 1984.

O třicet let později navštívil čeljabinský podnik, který se teď jmenuje UralTrak, industriální fotograf  Viktor Mácha.

„Na hlavní bráně UralTraku nás čekal  průvodce a bodře halekal: ,Soudruzi z Čech, vítejte! Pojďte dál!‘ Vrátnicí jsme prošli na Rusko jen zběžnou kontrolou pasů a vyrazili do první z řady kováren. Fotit jsme mohli všechno a program záležel jen na nás,“ říká fotograf Mácha.

Zajímavost :  Kupujte akcie bank, čínských hi-tech korporací nebo platebních firem, radí analytici

Prohlédněte si fotogalerii:

Během návštěvy viděl i starobylou halu s parou poháněnými buchary, slévárnu, změť potrubí či jeřábnice s tradičními šátky na hlavách.

„Bylo to neuvěřitelné. Ředitel slévárny v saku například v provozu osobně předváděl dělníkovi, jak správně nahazovat vápno do pece. Návštěvu jsme uzavřeli bohatým obědem na účet podniku a srdečným loučením u auta. Bylo to vůbec ještě v Rusku?“ vzpomíná Mácha.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO