Jan Vejmělek: Automobilový průmysl letošním černým koněm

Dalším rizikem je inflace. Ta původně nabídkového charakteru hrozí kvůli silné poptávce přelitím do  inflačních očekávání a  mzdového vývoje. Tento scénář platí zejména pro Spojené státy, ale třeba i pro Velkou Británii, na  což již tamní centrální banky reagují, respektive v případě Fedu je reakce v podobě zvýšení úrokových sazeb na spadnutí.

Evropský trh práce je v jiné situaci, tady s  výjimkou zvýšení německé minimální mzdy inflační tlaky nepozorujeme. Inflačním rizikem pro nejbližší měsíce zůstává tedy především vývoj cen energií a plynu.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Ekonomiku a finanční trhy samozřejmě ovlivňuje i  geopolitika, kterou nemůžeme ignorovat. Zde bude třeba monitorovat vývoj vztahu Ruska s  Ukrajinou, situaci v Turecku, v Evropě budou sledované prezidentské volby v  Itálii již koncem ledna. Ty totiž mohou vyústit v předčasné parlamentní volby. Ty pak nejsou vyloučeny ani ve Španělsku. Již v dubnu pak svého prezidenta budou volit Francouzi.

Přes všechny tyto nejistoty globální i evropská ekonomika poroste, a  to dále nad předpandemické úrovně. Černým koněm se letos může stát průmysl, zejména ten automobilový. Již konec loňského roku přinesl první signály, že problémy s  nedostatkem surovin a  materiálů pro výrobu se začínají zmírňovat.

I když se letos zřejmě zcela nevyřeší, posun bude markantní. A například rozpracovaná a nedokončená výroba v automobilkách bude díky obnoveným dodávkám čipů rychle dotažena a začne uspokojovat hladový trh. Poptávka po  automobilech je totiž enormní, a  to včetně té po  nízkoemisních automobilech.

Celý článek zde

Zajímavost :  Inflace v eurozóně je nejvýše od vzniku měnového bloku, ceny energií vyskočily o čtvrtinu