Konečně kasírují. Kiwi, Student Agency i Letuška počítají se zdražováním letenek

Aerolinky rychle obnovují regionální lety. S nabídkou většího počtu dálkových – s výjimkou exotických destinací – vyčkávají. Nehledě na délku letů se  prodejci i analytici shodují: slevy končí, přichází zdražování.

Růst poptávky vyplývá z rozvolňování restrikcí. K nejpoptávanějším destinacím u Student Agency ze skupiny podnikatele Radima Jančura, patří Split, Porto, Malaga, Maledivy, Kréta, Malta či Mallorca. U konkurenční Letušky, kterou provozuje společností Asiana manželů Litvinových, ovládl pořadí v květnu nejprodávanějších destinací Kyjev následovaný Heráklionem, Funchalem, Palmou, Hurghadou, Sofií či Curychem.

 

Prodejci i letecké společnosti stimulují poptávku výraznými slevovými akcemi, které však postupně končí. Ceny půjdou nahoru hlavně na sezónních letech, kde poptávka převýší nabídku a vznikne efekt odložené spotřeby. Jinak ale budou ceny spíše stagnovat, míní odborník na leteckou dopravu ze společnosti Deloitte Jakub Habarta. „Flotily letadel představují obrovské fixní náklady, které musejí dopravci pokrýt alespoň částečně tím, že budou létat,“ vysvětluje Habarta.

Zajímavost :  Jakub Horák: Dobrý člověk ještě žije. I ve firmách

„Ceny letenek jsou v průměru o třetinu levnější oproti roku 2019. Podraží od poloviny července,“ předpokládal v nedávném rozhovoru pro deník E15 zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý. „Jsou to zejména nízkonákladové letecké společnosti, které nastavily ceny letenek na minimum,“ dodává manažerka letenek SA Lenka Kašická. „Se zvyšováním poptávky očekáváme růst cen, na druhé straně jsou letenky snáze měnitelné, což se ukazuje jako velká výhoda pro cestující,“ říká ředitel portálu Letuška Josef Trejbal.

Takřka jediný segment letenek, který se nedaří oživit, představují dálkové lety. Například u Student Agency se jejich podíl na celkovém odbytu snížil o devadesát procent. Zatímco regionálních letů přibývá, obnovení těch dálkových potrvá déle.

Výjimku představují exotické destinace v zemích, které jsou na příjmech z turismu závislé, připomíná Habarta: „Nekladou zdaleka takové administrativní překážky. Důkazem je například oznámená spolupráce Čedoku s italskou aerolinkou Luke Air na zajišťování dálkových letů do Karibiku, na Zanzibar a Madagaskar či na Maledivy širokotrupým letadlem.“

Zajímavost :  Automobilka Škoda musí v českých továrnách rušit směny, opatření se týká...

Pomalejší rozjezd lze předpokládat u letů do Severní Ameriky. Zámořští dopravci obsluhovali střední Evropu často staršími dálkovými letadly, která byla vyřazena z flotil kvůli pandemii. „Pro dopravce se nejedná o stěžejní čí lukrativní linky, na které by nasazovali moderní, a tím pádem i drahá letadla ze svých redukovaných flotil,“ míní Habarta.

Výrazné zvýšení počtu cestujících očekává v následujících týdnech a měsících i Letiště Praha. Oznámilo, že během června bude k dispozici více než sedmdesát destinací – jejich nabídka se tak oproti začátku května více než zdvojnásobí.

Velké oživení dopravy plánují například Ryanair nebo Smartwings. Většina leteckých společností však obnovuje spoje postupně a při nízké frekvenci letů může být pro cestovatele obtížné nalézt atraktivní kombinaci kratších letů po Evropě.

Lidé zůstávají nicméně i dál opatrní a letenky pořizují těsně před odletem. Například u Student Agency se zkrátila doba mezi nákupem a odletem ze tří měsíců na dva až čtyři týdny. Podle statistik Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu je čtyřicet procent letenek rezervováno sedm a méně dní před odletem.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO