Lidé začali šetřit téměř na všem, maloobchod v květnu propadl

Meziroční srovnání ovlivnila i vyšší srovnávací základna, kdy vloni v květnu po uvolnění pandemických opatření tržby některých sortimentů nepotravinářského zboží výrazně rostly, uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

„Lidé začínají propadat špatné náladě, což se projevuje poklesem tržeb obchodníků. Kvůli prudkému zdražování roste zájem o akční nabídky a nejlevnější varianty produktů. Navíc se zvyšuje počet lidí, kteří si před výplatou nemohou koupit vůbec nic,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Zajímavost :  Rodiny s loňskými ročními příjmy do milionu korun hrubého zřejmě budou...

Pátý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům. Snížily se zhruba o deset procent. „Avšak oproti předpandemickému roku 2019 byly o více než třetinu vyšší,“ dodala Gotvaldová. Epidemie koronaviru vypukla v Česku v březnu 2020. Protiepidemická opatření poté několikrát omezila prodej v kamenných obchodech, což přimělo zákazníky nakupovat více prostřednictvím internetu.

Růst cen a stagnace ekonomiky znamená stagflaci. Co to znamená?

Video se připravuje …

Co je stagflace?

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví klesly letos v květnu meziročně o 15,3 procenta, obchody se sportovními potřebami utržily o 14,8 procenta méně, prodejny elektroniky měly tržby téměř o desetinu nižší a obchody s výrobky pro domácnost si pohoršily o devět procent. Naopak tržby v lékárnách a prodejnách zdravotnických potřeb vzrostly o 5,5 procenta a v drogeriích o 4,4 procenta.

Nespecializované prodejny s převahou potravin vykázaly tržby nižší o 6,4 procenta, specializované prodejny potravin utržily o 3,2 procenta méně.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 8,1 procenta. Lidé méně utratili jak za koupi aut včetně náhradních dílů, tak za opravy.

Celý článek zde