Nový Spider-Man přeskočil miliardu dolarů. Kina přesto letos dál strádala

„I letos se provozovatelé kin museli potýkat s vládními opatřeními proti šíření nemoci covid-19. V důsledku toho byla návštěvnost stále nižší než předloni. Lidé si také pečlivěji vybírali, na jaký film do sálu zajdou,“ říká vedoucí marketingu distribuční společnosti Bioscop Jana Šafářová.    

Nejlépe placení herci: Kdo patří do první desítky?

Nejlépe placení herci: Kdo patří do první desítky?

To ostatně potvrzují i data z filmových serverů. Mezi výdělky letošních snímků najdeme obrovské rozdíly. Zatímco většina titulů uvedených do kin v roce 2021 spíše strádala, hrstce největších trháků se naopak dařilo nad očekávání. 

Kraluje jim zmiňovaný blockbuster Spider-Man: Bez domova, který jako první film v postpandemické éře utržil přes miliardu dolarů. Na dosažení významného milníku mu navíc stačilo jenom dvanáct dní. Pouze dva snímky v historii kinematografie to stihly rychleji – Avengers: Endgame a Avengers: Infinity War.

Premiantů však bylo více. Například čínský válečný film Bitva u jezera Changjin se s tržbami přesahujícími 900 milionů dolarů stal nejvýdělečnějším neanglicky mluveným snímkem všech dob. Jedenáct let starý Avatar Jamese Camerona se díky obnovené premiéře v Číně vrátil na trůn finančně nejúspěšnějšího filmu v dějinách, když posunul své tržby na 2,8 miliardy dolarů.  

Z hollywoodských projektů uspěla třeba i bondovka Není čas zemřít. Ta studiu Eon Productions vynesla zhruba 700 milionů dolarů. Skvěle si vedl také další superhrdinský velkofilm Marvelu Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. V pokladnách kin posbíral kolem 400 milionů dolarů, stejně jako sci-fi spektákl Duna nebo akční Godzilla vs. Kong. 

„Z tuzemských filmů byl nejúspěšnější titul Gump – pes, který naučil lidi žít režiséra F. A. Brabce. V kinech ho vidělo asi 200 tisíc diváků,“ doplňuje Šafářová. Dohromady si letos odbylo premiéru přes 400 filmů, což je o polovinu méně než v posledním předpandemickém roce 2019. V porovnání s mimořádně ztrátovým loňským rokem nicméně kinaři ve světě dosáhli na přibližně dvojnásobné tržby.  

To může být společně se současnou jízdou Spider-Mana signálem, že se fanoušci před velká plátna postupně vracejí. Ačkoli v odvětví u nás i v zahraničí nadále sílí vliv streamovacích služeb. 

„Zájem uživatelů o takzvané Video on Demand služby opravdu každoročně roste. Především se zvyšuje poptávka po předplatitelských službách, kterým na našem trhu dominuje Netflix, VoYo ale i Vodafone či YouTube Premium,“ souhlasí ředitel video a VOD distribuce společnosti Magic Box/AQS Jan Rubeš. Naopak podle něj klesl zájem o služby, na nichž si zákazník film zapůjčí na omezenou dobu, jako je O2, nebo si je vedle zapůjčení může i koupit, například iTunes a Google Play. 

„Tento pokles přímo souvisí s tím, že letos nebylo v kinech uváděno tolik novinek a dané služby jsou určené především pro zákazníky, kteří chtějí vidět novinku co nejdříve po uvedení v kině,“ vysvětluje Rubeš.

Celý článek zde

Zajímavost :  Nápad oceniť každého penzistu 600 eurami je zvrátený (komentár)