Peking vyslal impuls zahraničním automobilkám. Umožní jim ovládnout čínské továrny na auta

Zveřejněná zpráva je pravidelným vládním dokumentem s informacemi o průmyslových odvětvích, které mají zakázané zahraniční investice. Nejnovější verze už neobsahuje výrobu osobních automobilů. Vláda loni uvedla, že změnu plánuje na rok 2022. O novince informoval v pondělí zpravodajský server CNBC.

Čína postupně odbourávala omezení zahraničního vlastnictví v domácím automobilovém průmyslu od roku 2018. Původně zahraniční firmy nesměly ovládat čínské podniky a nemohly mít ani většinu v podnicích vlastněných spolu s čínskými partnery.

Zajímavost :  Dominik Stroukal: Pohádali jste se u stromečku o očkování, inflaci nebo o politice?

Čína je důležitým odbytištěm pro řadu světových automobilek, včetně českého výrobce Škoda Auto, pro kterého stále představuje největší trh. Výrobu a prodej vozů Škoda na čínském trhu zajišťuje lokální partner SAIC Volkswagen na základě licenční smlouvy.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Mladoboleslavské automobilce však v Číně klesají v posledních letech prodeje. Ještě v roce 2018 dodala firma na čínském trhu 341 tisíc aut, o rok dříve 325 tisíc vozů. Poté začaly čísla klesat. V roce 2019 dodala Škoda v Číně 282 tisíc vozů, loni již pouze 173 tisíc aut, tedy polovinu vozů proti roku 2018. I letos se očekává další pokles. Firma proto připravuje změnu strategie. Nedávno uvedla model Octavia Pro, který je určen pouze pro tamní trh, do konce roku představí modernizovaný Kodiaq. 

Nejnovější seznam však stále obsahuje 31 oblastí, ve kterých jsou zahraniční investice zakázány nebo omezeny. Patří mezi ně těžba kovů vzácných zemin, filmová produkce a distribuce a tabákové výrobky. V případě průmyslových podniků, jako je například výroba zdravotnických zařízení, musejí zahraniční subjekty vytvářet společné podniky s místními partnery. Ti pak obvykle mají ve společném podniku většinový podíl.

Celý článek zde