Šéf Mattoni 1873 Alessandro Pasquale: Děláme věci, které mají hodnotu pro budoucnost lidí v Česku

Co pro vás osobně znamená značka Mattoni?

Mattoni pro mě znamená mnoho věcí. Je to tradice i součást mojí rodiny. Je to něco, čemu můj otec zasvětil část svého života a čemu já jsem věnoval ještě větší část toho mého. Mattoni je jako moje dítě, o které se starám, pomáhám mu růst a připravuju ho na budoucnost. 

Mattoni 1873 je tedy rodinná firma. Kde vidíte největší odlišnost od velkých nadnárodních firem?

Rozdíl vidím hlavně ve způsobu, jak vnímáme naše značky a naše lidi. Děláme věci, které mají hodnotu nejen pro nás, ale také pro širší společnost, pro tuhle zemi a pro budoucnost. Nezaměřujeme se na okamžitý zisk, ale na dlouhodobou udržitelnost našeho byznysu, na stabilní kvalitu a také na etickou stránku toho všeho.

Vaše firma se v poslední době hodně skloňuje ve spojitosti s udržitelností. V Česku jste pionýrem zálohovaných PET lahví, rozjeli jste iniciativu Zalohujme.cz. Je to něco, co bude definovat vaše směřování i do budoucna?  

Ano, dnes je nad slunce jasnější, že pokud chcete podnikat, musíte to dělat udržitelně. Jedině tak váš byznys může vydržet po mnoho generací. Věřím, že nemusíte být pouze klimaticky neutrální, ale že je možné stát se „klimaticky pozitivním“. Tedy aktivně přispívat k zlepšování životního prostředí. A pokud to je možné, tak nedává smysl se do toho nepustit.

Jaké jsou tedy vaše další plány v oblasti udržitelnosti – kromě zmíněných záloh?

Pro náš byznys je zásadní cirkularita neboli oběhové hospodářství. Musíme se postarat o naše zdroje a využívat je zodpovědně. Musíme být pozitivní ve vztahu ke klimatické změně a usilovat o biodiverzitu. Je toho mnoho. Je to takový nekonečný příběh, neustále se objevují nové aspekty, jimiž má smysl se zabývat, a to nejen na lokální úrovni. Mattoni 1873 je součástí evropského Code of Conduct – tedy Kodexu zodpovědného chování EU. Ten se týká nejen životního prostředí, ale také marketingu či našeho společenského dopadu jako firmy, který musí být také udržitelný.

Udržitelnost by se neměla chápat jako konkurenční výhoda. Pokud máte řešení nějakého problému, je potřeba ho sdílet s ostatními.

A jak se důraz na udržitelnost projevuje ve vaší firmě interně? Poznám to, když přijdu do kanceláří nebo do výroby?

Zajímavost :  Síkela chce v krizi vytápět budovy na méně stupňů. Dotklo by se to škol i domácností

Už to začíná být vidět, ale je to dlouhá cesta. V současnosti se zaměřujeme na to nejdůležitější – na strategii. Ta ale není patrná okamžitě a může být obtížné ji komunikovat navenek. Každý aspekt našeho podnikání je potřeba přehodnotit. Navíc udržitelnost není nějaký cíl, ke kterému bychom měli jít, je to naprostý základ toho, co jsme. Vnímám ji podobně jako minerální vodu. Minerální voda je naprosto čistý přírodní produkt, je to ten základ, na kterém můžete postavit svůj byznys. Stejně tak udržitelnost – musí být v základu všeho, co děláte, a jedině pak můžete svůj byznys rozvíjet dál.

Díky iniciativě Zalohujme.cz vlastně řešíte nejen svou výrobu, ale i celé odvětví. Proč jste se rozhodli investovat tolik času a financí do něčeho, co byste vlastně řešit nemuseli?

Myslím si, že udržitelnost by se neměla chápat jako konkurenční výhoda mezi firmami. Pokud máte řešení nějakého problému, je potřeba, abyste ho sdíleli s ostatními. Nemůžeme chtít po spotřebitelích, aby se snažili rozklíčovat, která firma je udržitelná a která ne. Potřebujeme naše problémy vyřešit společně, jako celé průmyslové odvětví, a pak říci lidem – všichni výrobci nealkoholických nápojů podnikají udržitelně, nemusíte se cítit špatně, když nakupujete jejich produkty. Musíme být jednotní a jsem rád, že mezi výrobci minerálních vod se to již děje, jsem na to pyšný. No a pak, samozřejmě, můžeme opět konkurovat jeden druhému a vyhraje ten, kdo má nejlepší výrobek a nejlepší marketing.  

Zajímavost :  Humanoidní robot Ameca od firmy Engineered Arts děsí internet. Na videu procitl k životu

Firmy ale v současné době často používají ekologii právě jako marketingový tah. Jak se k tomu stavíte vy?

Co na to říct? Některé firmy to dělají. Každý se chce zapojit do komunikace, a když zrovna nemá co říci, tak si vymýšlí. My ale bereme tuhle oblast vážně, soustředíme se na řešení problémů – a když je něco z toho dobré i pro PR, tím lépe. Ale rozhodně ty věci neděláme pro marketing a pro to, abychom o nich mohli mluvit. Jako průmysl se také snažíme o skutečně systémové řešení udržitelnosti, tedy řešení, které bude mít všechny předpoklady, že vydrží dlouhodobě – bude mít vyřešené dodavatelské vztahy, logistiku, HR, marketing. Udivuje mne, že v jiných odvětvích se často stává, že si vyberou jen jeden kus skládačky a na tom postaví svůj marketing. U nápojářů není cirkularita jenom o zálohách, ale také o ekodesignu, materiálovému toku, recyklaci…

Ani tradičnímu a silně průmyslovému odvětví se nevyhýbají změny a inovace. Jak se obecně proměňuje odvětví nápojů v Česku a v Evropě? Je ho ještě kam posouvat?

Český trh byl vždy velice inovativní. Když se podíváte na regál s nealkoholickými nápoji, uvidíte rozmanitost, kterou jinde v Evropě nenajdete. Je zde silný trend vývoje novinek, hranice mezi kategoriemi se stírají. Už není jasně vymezeno, že tady jsou limonády a tady džusy… nyní máme nealkoholická ochucená piva, infuzované nápoje atd. Je zde spousta lokálních inovací, které respektují místní chutě a tradici. Navíc u inovací nejde jen o produkt, ale také o obalová řešení, distribuční kanály a další.

A co vize vzdálenější budoucnosti firmy Mattoni 1873? V jakém stavu byste ji jednou rád předal další generaci?

Zajímavost :  Kotlebovci si robia z príspevku za voľby charitu, tvrdí audítorka. Štát to nezaujíma

Doufám, že ji předám alespoň v tak dobrém stavu, jako mi firmu předal můj otec. Tehdy, na začátku kariéry, když jsem se řízení byznysu teprve učil, jsem udělal spoustu chyb. A jen díky tomu, že firma byla ve skvělé kondici, dokázala důsledky těch chyb absorbovat (smích). I moji synové, pokud budou chtít v mé práci pokračovat, budou potřebovat nějaký „bezpečnostní polštář“, aby mohli dělat svoje chyby a učit se z nich. Takže musím zajistit, že to firma bez následků zvládne.

Alessandro Pasquale, generální ředitel a majitel firmy Mattoni 1873

Alessandro Pasquale je už třetí generací italské podnikatelské rodiny, která z malé stáčírny v Kyselce postupně vytvořila mezinárodně uznávanou rodinnou firmu Mattoni 1873. Alessandro ji po svém otci převzal – ještě pod názvem Karlovarské minerální vody – v roce 2007 a rozjel expanzi v Česku i v zahraničí. Je jejím hrdým majitelem i generálním ředitelem a bedlivě dohlíží na dlouhodobou strategii firmy stejně jako na její dílčí provozní záležitosti. Budoucnost vidí v udržitelnosti a v cirkulární ekonomice a svou jasnou vizí i podnikatelským drivem inspiruje nejen zaměstnance Mattoni 1873, ale i celé nápojové odvětví. „Pokud chcete, aby váš byznys vydržel po mnoho generací, musí být udržitelný. Věřím v řešení, která jsou férová a transparentní pro všechny.“

Celý článek zde