Škoda Auto má nového šéfa. Od spalovacích motorů k bateriím ji provede Klaus Zellmer

Novou „hlavu“ Škodovky čeká velmi těžká práce. Vždyť sama automobilka v pozitivy tradičně nabité výroční zprávě konstatovala, že letos čeká „značné zatížení provozní činnosti v důsledku války na Ukrajině a výpadků v dodávkách některých dílů“. Na rozdíl od uplynulé dekády, kdy se její výkonnost poměřovala dle tempa zvyšování odbytu a navršování tučných zisků, nyní jde hlavně o minimalizaci ztrát a provozních bolestí.

V době, kdy ani zdaleka neodezněla pandemická rána, kvůli které Škoda dál postrádá dostatek čipů a na odstavných plochách parkuje dvacet tisíc nedokončených vozů, přišel zásah mnohem tvrdší. Válka na Ukrajině.

Kvůli té se zastavila výroba prioritizovaného vlajkového elektromobilu Enyaq. Vozu s vysokou cenou i marží, který loni významně přispěl ke zvýšení tržeb i jejich rentabilitě ze čtyř na šest procent. Nové enyaqy, jichž Škoda loni dodala 45 tisíc a na které přijala 115 tisíc objednávek, nesjíždí z výrobních linek automobilky proto, že se dočasně zastavil přísun kabelových svazků od ukrajinského dodavatele. Ten již provoz sice částečně obnovil, dokud ale kabely nedorazí, výroba enyaqů bude stát.

Jak pandemie, tak válka působí jako silné proinflační faktory, které výrobu citelně prodražují. Zvyšují se ceny drahých kovů či energií, jednotliví dodavatelé hovoří až o dvouciferném navyšování cen. Nový lodivod Škody bude muset dosáhnout uspokojivých prodejů i v době rychlého zdražování nových automobilů.

Zajímavost :  Mariupol: Strategický milník pro Rusko byl dobyt. Město je zničené dlouhými boji

Vytučnit a podtrhnout si ale musí nový šéf jiný úkol. Ten nejdůležitější: přehodit výhybku od benzinu a nafty k elektřině. Tedy zvládnout transformaci výroby od vozů s primárně spalovacími motory k těm na baterie. Zatímco v Indii, Rusku či severní Africe bude automobilka dál obchodovat s konvenčními vozy, hlavně v EU vsadí na elektromobily.

Do konce desetiletí chce představit přinejmenším další tři, které má spojovat levnější cenovka a menší rozměry ve srovnání s enyaqem. Díky tomu chce Škoda do roku 2030 dosáhnout 50 až 70procentního podílu elektromobilů na prodejích v EU.

Do prestižní pozice ale nastupuje nový šéf v době, kdy firma čelí zásadním ztrátám na dvou klíčových trzích: v Číně a Rusku. Po celou minulou dekádu Čína platila za největší škodovácký trh. V posledním předpandemickém roce 2019 tam Škoda udala 282 tisíc aut, o rok dříve dokonce 341 tisíc. Pro srovnání: na druhém a třetím největším trhu, tedy v Německu a Česku, v roce 2019 prodala 191 a 94 tisíc škodovek. Tak významná Čína pro Škodu byla. O to citelnější je současný pád na tamním trhu: v nejlidnatějším zemi světa Škoda loni prodala jen 71 tisíc vozů.

Zajímavost :  Dobré ráno: Matovič chce stopnúť bratislavského developera

Ještě komplikovanější je situace v Rusku. I to se dlouho řadilo mezi nejvýznamnější trhy. V reakci na invazi na Ukrajinu však mateřský koncern Volkswagen pozastavil veškeré aktivity v Rusku, což platí i pro dva výrobní závody Škody v Kaluze a Nižném Novgorodu. Zda a kdy se tamní linky rozjedou, není jasné, což platí i pro obchod v sankcionovaném regionu.

K nejvýznamnějším úkolům škodováckého muže číslo jedna se zařadí i plánovaná expanze na indickém trhu a vstup na ten vietnamský. Z mála se roste rychle, díky čemuž si Škoda loni v Indii polepšila o 109 procent, když prodala 23 tisíc kushaqů – vozů speciálně vyvinutých pro tamní trh. Nabídnout by ho ale mohla případně i Vietnamcům – více by měly kroky nového šéfa Škody naznačit už letos.

Jako „dárek Thomase Schafera Škodě na rozloučenou“ označil list Frankfurter Allgemeine Zeitung továrnu na automobilové baterie, takzvanou „gigafactory“, o jejíž vybudování v Česku se Schafer přimluvil. Jeho slovo má v koncernu nemalý význam, vždyť se z Boleslavi stěhuje do čela hlavní koncernové automobilky Volkswagen. Zda koncern Schafera vyslyší, se rozhodne zřejmě ještě v prvním letošním pololetí. Pokud by si koncern skutečně vybral Česko na úkor Polska, Slovenska či Maďarska, i na novém šéfovi Škodovky bude, jak se realizace této investice a její zkoordinování s rozrůstající se výrobou elektromobilů bude dařit.

Zajímavost :  Aleš Michl bude novým guvernérem ČNB. Kurz koruny reaguje výrazným poklesem

Celý článek zde