Služební cesta a dovolená v jednom. Trend „bleisure“ se zabydluje na českém trhu

Každoročně začátkem března se sjíždějí realitní byznysmeni, architekti i zástupci municipalit z celého světa do francouzského Cannes na veletrh nemovitostí Mipim. Místní hotely a rezorty díky tomu praskají ve švech, prázdné ovšem nebývají ani těsně po skončení čtyřdenní akce. Mnozí z účastníků si totiž pobyt v přímořském letovisku prodlouží golfem či výlety na jachtách a nezřídka za nimi dorazí i jejich partnerky.

Zajímavost :  Díky prodejům iphonů z druhé ruky roste celý trh, říká šéf iStylu Vít Goluch

Trend bleisure tak není úplnou novinkou a samotný termín už existuje od roku 2009. Pandemie ovšem jeho rozšíření výrazně urychlila. „Firma vyšle zaměstnance na pracovní cestu a on si pobyt o několik dnů prodlouží, aby mohl v místě cestovat. V digitální době a po zkušenostech z doby pandemie, kdy se ukázalo, že lze část kancelářské práce vykonávat na dálku, to představuje pro firmy stále menší problém,“ vysvětluje studie Trend Report 2022 od Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

Zajímavost :  Severní Makedonie schválila kompromis s Bulharskem. Odblokuje to jednání o vstupu do EU

Slavný švýcarský hoteliér César Ritz

Video se připravuje …

Mileniálové rádi bleisure

Podle studie americké cestovní společnosti Expedia utratí dvě třetiny cestovatelů víc peněz za volnočasové aktivity, pokud si nemusí hradit sami veškeré náklady na dopravu a ubytování, tedy pokud jim pracovní část pobytu hradí zaměstnavatel. Expedia uvádí, že až čtyři z deseti služebních pobytů si lidé prodlouží díky navazující dovolené.

„Týká se to nejen manažerů, ale lidí na nejrůznějších pracovních pozicích. Pozorujeme, že bleisure využívají víc mileniálové než jejich starší kolegové,“ popisuje analytička Jeanne Liu z Global Business Travel Association.

Prodloužení pracovní cesty soukromým pobytem je už běžné také v tuzemských firmách. „Zaměstnavatel po vzájemné dohodě uhradí cestu, pobyt nad rámec pracovní cesty si pak hradí zaměstnanec sám, což je pro něj samozřejmě finančně výhodnější,“ potvrzuje manažerka personální agentury Hays Martina Papoušková.

Skloubení práce s dovolenou a nastolení rovnováhy mezi povinnostmi a volným časem vyhledává také stále víc cestovatelů mířících do Prahy. „Trend bleisure vnímáme zejména u zahraničních hostů, a to jak ve spojitosti s obchodními cestami, tak s účastí na konferencích, které se u nás konají. Pokud akce například oficiálně začíná v pondělí, část účastníků zpravidla přijede už o víkendu, aby si užili pár dní volna v jednom z nejkrásnějších evropských měst,“ říká šéf marketingu Prague Marriott Hotel Štěpán Malý.

Hotely rozšiřují nabídku

Hotely tento hybridní model vítají, neboť jim přináší další zisky, ať už z prodlouženého pobytu hostů, anebo z příjezdu jejich rodinných příslušníků. Znamená to ovšem nejen zatraktivnit nabídku doplňkových aktivit, jako jsou wellness či výlety po okolí, ale také vybavení hotelu kvalitním Wi-Fi připojením.

S bleisure totiž souvisí takzvaný hotel office. „Jedná se o koncept, kdy podnikatelé či zaměstnanci vycestují do hotelu v kýžené lokalitě, kde část dne pracují a část cestují. Tento způsob práce umožňuje poznávat nové destinace, což vede ke snížení stresu, většímu pracovnímu nasazení a vyšší produktivitě,” uvádí Trend Report.

Na druhou stranu však analytička Jeanne Liu upozorňuje, že v případě některých workoholických manažerů může být taková cesta kontraproduktivní. Prací totiž mohou strávit víc času i na úkor deklarované dovolené.

Celý článek zde