Snížení daně z paliv dopravci vítají, ke zlepšení v oboru však dle nich nestačí

Praha – Snížení spotřební daně z pohonných hmot, o kterém ve středu rozhodla vláda, je podle dopravců dobrým krokem, ke zlepšení situace v oboru však nestačí. Dopravcům vadí to, že snížení daně bude trvat pouze po omezenou dobu. Dál trvají také na přímé finanční pomoci od státu. ČTK to dnes sdělilo sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle něho čtvrtině tuzemským firem za stávající situace hrozí do dvou měsíců krach.

Vláda ve středu schválila snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,50 koruny na litr. Z litru benzinu se nyní odvádí daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Opatření ovšem bude pouze dočasné, a to od začátku června do konce září. Ministerstvo financí odhadlo dopad na veřejné rozpočty na 4,2 miliardy korun. „Zlevnění nafty a benzinu pro motoristy by mohlo být o zhruba 1,8 Kč,“ uvedl úřad na twitteru.

Právě o tom chtějí dopravci s vládou dále jednat. Snížení spotřební daně na minimum požadované EU je podle nich důležitým krokem k obnovení konkurenceschopnosti českých dopravců vůči zahraničním firmám, jejichž vlády už k tomuto opatření přistoupily dříve. Zároveň chtějí s vládou hovořit o tom, aby snížení bylo trvalé.

Dopravci navíc trvají na svém dalším požadavku, kterým by měla být přímá finanční pomoc od státu. Důvodem jsou ztráty firem, které potřebují delší čas na přenesení vysokých cen nafty do cen za dopravu. Ztráty navíc prohlubují nízké marže dopravců ve výši dvou až tří procent. Smyslem finanční pomoci od státu by podle sdružení v takovém případě nebylo sanovat ztráty, ale dát jim čas dojednat se zákazníky odpovídající ceny. Sdružení přitom poukazuje na podobné kroky ve Francii, Itálii, Španělsku a v dalších evropských zemích.

Zajímavost :  Ropa z Blízkého východu do USA zatím nepřicestuje. Zástupci Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů odmítli jednat s Bidenem

Podle sdružení za stávající situace může až čtvrtina tuzemských dopravních firem do dvou měsíců zastavit činnost. „Tím by byla vážně ohrožena dostupnost dopravních služeb a znamenalo by to i vážný propad příjmů státu, vždyť za jeden kamion český dopravce odvede státu ročně 800.000 korun na odvodech, kdežto cizí jen 70.000 korun za mýto. Snížení spotřební daně vítáme a zčásti naší dopravě pomůže, bez překlenovací přímé pomoci však náš obor utrpí nevratné ztráty,“ podotkl prezident sdružení Josef Melzer.

Snížení spotřební daně ještě musí schválit Parlament. Vláda nyní bude podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) hledat legislativní cestu, aby byla novela zákona o spotřební dani schválena zákonodárci co nejrychleji.

Česmad Bohemia sdružuje dopravce, kteří podnikají ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě. Jeho členy je téměř 2200 podnikatelských subjektů s téměř 25.000 vozidly.

Analytici hodnotí dočasné snížení spotřební daně z paliv různě

Někteří označili rozhodnutí vlády jako krok správným směrem v boji proti vysokým cenám pohonných hmot, podle jiných jde o úlevu, kterou dopravci ani nepocítí a hrozí, že si čerpací stanice budou částečně zvyšovat marže. Vyplývá to z vyjádření analytiků, které oslovila ČTK.

Vláda ve středu schválila snížení spotřební daně na naftu a benzin o 1,50 koruny na litr. Z litru benzinu se nyní odvádí daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Opatření bude pouze dočasné, a to od začátku června do konce září.

„Snížení daňové zátěže je krokem správným směrem v boji proti vysokým cenám pohonných hmot. Nicméně mám pochybnosti o tom, že snížení spotřební daně o 1,50 Kč je adresným řešením aktuálních problémů motoristů. Sleva má být pouze dočasná a platit až od června. Řidiči se však s vysokými cenami perou nyní a v polovině roku už může být situace odlišná,“ uvedl analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.

Zajímavost :  Letový provoz nad ČR loni klesl na 361.522 letů, o 57 % méně než před krizí

Jde podle něj navíc o plošné opatření, které může jen velmi omezeně pomoci sektorům, které jsou na cenách paliv nejvíce závislé, tedy dopravcům nebo zemědělcům. „Navíc očekávám, že dopad na cenu paliv bude velmi nízký. Snížení daně by se mohlo rozprostřít do marží celého řetězce dodavatelů paliv od rafinérií po čerpací stanice. Nevěřím, že by stát dokázal zamezit tomu, aby se tak nestalo,“ uvedl Tyleček.

Podle Tylečka by lepším řešením současné napjaté situace na trhu s palivy mohlo být stanovení stropu DPH na určité cenové hladině paliv, například na 40 Kč za litr, výběr DPH s rostoucí cenou paliv roste. „Zastropování by se aktivovalo v případě vysokých cen. Naopak pokud by ceny klesly, dopad opatření na celkový výběr daně by se eliminoval,“ uvedl Tyleček.

Naopak podle analytika společnosti Finlord Borise Tomčiaka by se snížení spotřební daně o 1,5 Kč za litr mělo plně projevit v koncových cenách, ale až od června, což plánuje vláda. „Ročně se v ČR spotřebuje kolem osmi miliard litrů, takže dopad včetně nižšího výběru DPH, která se při stanovovaní koncové ceny prakticky uvaluje i na spotřební daň, bude kolem pěti miliard korun, pokud tedy bude snížena daň trvat do konce září, jak vláda uvádí,“ uvedl Tomčiak. Dopravcům to podle něj pomůže, nebudou muset tolik zvyšovat cenu za své služby. Rozhodnutí také mírně přispěje ke snížení inflačních tlaků, dodal.

Zajímavost :  Ukrajinská krize zvyšuje náklady na pojištění lodí na rekordní úroveň. Ztráty by se mohly pohybovat kolem pěti miliard dolarů

Dopad snížení spotřební daně bude omezený podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy. „Veřejné finance krok připraví zhruba o pět miliard korun, neboť je plánovaný pouze na čtyři měsíce. Prodejci pohonných hmot nepromítnou do konečné ceny celé snížení daně, protože si budou chtít zvýšit své marže. Navíc uvažme, že snížení daně odpovídá zlomku zvýšení cen pohonných hmot. Jestliže pohonné hmoty zdražily v poslední době třeba o 15 korun na litr, tak pokud se nyní sníží spotřební daň o desetinu této částky, řidiči ani dopravci žádnou velkou úlevu nepocítí,“ uvedl Kovanda.

Reklama

Celý článek zde |