Útraty Čechů v obchodech skokově vzrostly. Chuť nakupovat jim nebere ani inflace

Maloobchodní tržby v Česku v listopadu meziročně skokově stouply o 13,2 procenta po říjnovém růstu o šest procent. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). Na srovnání má ale podle něj vliv omezení prodeje v roce 2020. Meziměsíčně naopak tržby po očištění klesly o procento. Chuť lidí nakupovat je nicméně podle analytiků největší za 20 let a zatím je neodrazuje ani vysoká inflace.

Češi v listopadu nakupovali hlavně v obchodech s oděvy a obuví. Těm vzrostly tržby o 283,5 procenta, dále se sportovními potřebami, kde šlo o růst tržeb o 47,9 procenta, a s výrobky pro domácnost, kde šly tržby nahoru o 32,9 procenta. 

Tržby za nepotravinářské zboží tak v listopadu vzrostly téměř o čtvrtinu, stouply také u pohonných hmot (o 7,4 procenta), u potravin stagnovaly (pokles o 0,4 procenta). 

Zajímavost :  Opatření obecné povahy Ministerstva průmyslu a obchodu

Problémy vznikají u prodeje a oprav motorových vozidel. Data očištěná o kalendářní vlivy zaznamenala meziroční propad o 1,5 procenta. Kvůli nedostatku některých komponent se totiž nedaří dokončovat nová vozidla, což má negativní vliv na prodeje.

Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková rovněž upozornila, že v listopadu mohly být prodejny oproti pandemickému roku 2020 otevřeny. „To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů,“ dodala. Prodeje přes internet a zásilkové služby vzrostly pouze o 0,6 procenta.

Inflace v Česku momentálně činí 6,6 procenta. I když by se na první pohled mohlo zdát, že silný růst cen podlomí chuť utrácet, podle analytiků se to zatím neděje.

Zajímavost :  BlackBerry mohlo být v pozici Applu, ale zaspalo dobu, říká Filip Zelenka

„Je to dáno především nízkou nezaměstnaností a důvěrou spotřebitelů, že se jejich situace v budoucnu výrazně nezmění a své zaměstnání neztratí. Pokud by se tak stalo, jsou Češi přesvědčeni, že novou práci najdou rychle. Tato kombinace důvěry je skvělou zprávou pro obchodníky a jejich kasy,“ domnívá se analytik Citfin Tomáš Volf. 

S tím, jak ceny porostou i v dalších měsících se podle analytiků bude měnit skladba nákupních košíků Čechů. „Přednost dostane zboží denní potřeby a zejména nezbytné potraviny. Naopak prodejce zbytného zboží nebo zboží dlouhodobé spotřeby čeká velký boj o zákazníka. Tyto dražší položky jsou vesměs financovány úvěry, které jdou prudce nahoru, takže ochota Čechů se zadlužovat bude nejspíš zpomalovat. Spotřebitelé by však mohli těžit z konkurenčního cenového boje,“ pokračuje Volf.

Zajímavost :  Rusko stáhlo přes deset tisíc vojáků do kasáren. Riziko konfliktu s Ukrajinou ale trvá

Celý článek zde