Válka na Ukrajině ONLINE: Rusko chystá nové útoky v Donbase a Charkově, řekl Zelenskyj

V Rotterdamu se kvůli sankcím hromadí tisíce kontejnerů mířících do Ruska

V rotterdamském přístavu se kvůli sankcím proti Moskvě hromadí tisíce dopravních kontejnerů směřujících do Ruska. V dnes zveřejněném rozhovoru s agenturou Bloomberg na to upozornil šéf tohoto největšího evropského přístavu Allard Castelein. Každý z těchto kontejnerů se musí pečlivě zkontrolovat, zda nějak neporušuje sankce. Z přibližně 470 milionů tun zboží, které se v rotterdamském přístavu ročně přeloží, směřuje asi 13 procent do Ruska. Ze všech kontejnerů, které tudy projdou, je zhruba desetina nějakým způsobem s Ruskem spojena.

„Jen si představte tu noční můru, která se zhmotnila,“ konstatoval Castelein. Připomněl, že globální dodavatelské řetězce obecně, a zejména kontejnerová doprava, se před ruskou invazí na Ukrajinu sotva vzpamatovaly z chaosu, který způsobila pandemie covidu-19.

Zajímavost :  Anexe, nestabilní okupace, nebo loutkovláda... Jaké jsou scénáře války na Ukrajině

Z tisíců zásilek na každém plavidle „může být několik desítek nebo stovek určeno do Ruska“, řekl. „Je třeba je izolovat, oddělit od sebe a pak provést fyzickou kontrolu kontejnerů před jejich uvolněním,“ dodal.

„To dále zvyšuje náklady, pokud jde o fyzický prostor, pracovní sílu a čas,“ rozvedl Castelein. V přístavu podle něj nyní na kontrolu čeká 4500 kontejnerů, což je mimořádná situace. „Snažíme se udržet toto číslo co nejnižší, protože máme limitovaný prostor,“ vysvětlil.

Pokud by počet kontejnerů souvisejících s Ruskem vedl k úplnému zablokování terminálů, přístav je podle něj připraven vytvořit volnou kapacitu zřízením takzvané odkládací plochy. „Kapacitu terminálu Euromax lze rozšířit, toho bychom mohli nakonec využít,“ rozvedl.

Zajímavost :  ONLINE: Slováci sa nevedia presadiť, prehrávajú o tri góly

Podle webu přístavu jím projde kolem 30 procent ruské ropy, 25 procent zkapalněného zemního plynu (LNG), 20 procent ropných produktů a uhlí. „Velká část rafinerií v této oblasti je nastavena na ruskou ropu,“ připomněl šéf přístavu.To znamená, že i kdyby se dodávky podařilo nahradit, účinnost a výtěžnost paliva nemusí být stejná, uvedl.

Nizozemská vláda přijímá opatření, která mají v krátkodobém horizontu přispět ke zvýšení kapacity dovozu LNG do Nizozemska. Kapacita LNG terminálu v přístavu, který provozují společnosti Nederlandse Gasunie a Koninklijke Vopak, by se měla do konce roku zvýšit o 30 až 40 procent, uvedl Castelein.

Řada námořních přepravců, například Mediterranean Shipping Company (MSC), dánský Maersk či německý Hapag Lloyd, v reakci na ruský vpád na Ukrajinu pozastavila kontejnerovou dopravu do Ruska a z něj.

Zajímavost :  Navzdory válce můžou akciové trhy na konci roku uzavřít v plusu, říká Petr Zajíc z Amundi

Celý článek zde