Válka na Ukrajině ONLINE: Ruský plynárenský gigant Gazprom oznámil, že se stahuje z Německa

V Rotterdamu se kvůli sankcím hromadí tisíce kontejnerů mířících do Ruska

V rotterdamském přístavu se kvůli sankcím proti Moskvě hromadí tisíce dopravních kontejnerů směřujících do Ruska. V dnes zveřejněném rozhovoru s agenturou Bloomberg na to upozornil šéf tohoto největšího evropského přístavu Allard Castelein. Každý z těchto kontejnerů se musí pečlivě zkontrolovat, zda nějak neporušuje sankce. Z přibližně 470 milionů tun zboží, které se v rotterdamském přístavu ročně přeloží, směřuje asi 13 procent do Ruska. Ze všech kontejnerů, které tudy projdou, je zhruba desetina nějakým způsobem s Ruskem spojena.

„Jen si představte tu noční můru, která se zhmotnila,“ konstatoval Castelein. Připomněl, že globální dodavatelské řetězce obecně, a zejména kontejnerová doprava, se před ruskou invazí na Ukrajinu sotva vzpamatovaly z chaosu, který způsobila pandemie covidu-19.

Zajímavost :  Válka na Ukrajině ONLINE: Rakouský kancléř Nehammer se v pondělí v Moskvě setká s Putinem

Z tisíců zásilek na každém plavidle „může být několik desítek nebo stovek určeno do Ruska“, řekl. „Je třeba je izolovat, oddělit od sebe a pak provést fyzickou kontrolu kontejnerů před jejich uvolněním,“ dodal.

„To dále zvyšuje náklady, pokud jde o fyzický prostor, pracovní sílu a čas,“ rozvedl Castelein. V přístavu podle něj nyní na kontrolu čeká 4500 kontejnerů, což je mimořádná situace. „Snažíme se udržet toto číslo co nejnižší, protože máme limitovaný prostor,“ vysvětlil.

Pokud by počet kontejnerů souvisejících s Ruskem vedl k úplnému zablokování terminálů, přístav je podle něj připraven vytvořit volnou kapacitu zřízením takzvané odkládací plochy. „Kapacitu terminálu Euromax lze rozšířit, toho bychom mohli nakonec využít,“ rozvedl.

Zajímavost :  Stavba nové linky pražského metra začíná! Budou na ní jezdit vlaky bez strojvůdce

Podle webu přístavu jím projde kolem 30 procent ruské ropy, 25 procent zkapalněného zemního plynu (LNG), 20 procent ropných produktů a uhlí. „Velká část rafinerií v této oblasti je nastavena na ruskou ropu,“ připomněl šéf přístavu.To znamená, že i kdyby se dodávky podařilo nahradit, účinnost a výtěžnost paliva nemusí být stejná, uvedl.

Nizozemská vláda přijímá opatření, která mají v krátkodobém horizontu přispět ke zvýšení kapacity dovozu LNG do Nizozemska. Kapacita LNG terminálu v přístavu, který provozují společnosti Nederlandse Gasunie a Koninklijke Vopak, by se měla do konce roku zvýšit o 30 až 40 procent, uvedl Castelein.

Řada námořních přepravců, například Mediterranean Shipping Company (MSC), dánský Maersk či německý Hapag Lloyd, v reakci na ruský vpád na Ukrajinu pozastavila kontejnerovou dopravu do Ruska a z něj.

Zajímavost :  Opatření obecné povahy Ministerstva průmyslu a obchodu

Celý článek zde