Velké dopravní stavby Prahy: Renesance železnice a nový kubistický most za miliardu

Od dubna je známa podoba terminálu Praha východ, který bude součástí prvního úseku vysokorychlostní tratě v České republice. Vítězný návrh vzešel ze spolupráce architektonického studia ov-architekti a projekční firmy Metroprojekt. Terminál bude součástí koridoru VRT Polabí, který nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany nebo s Vídní. Správa železnic by výstavbu sítě vysokorychlostních tratí chtěla zahájit v roce 2025. Odhadované náklady se pohybují kolem šesti set miliard korun.

Zajímavost :  Národní rozvojová banka kvůli nesplacenému úvěru podala návrh na insolvenci...

Výrazný posun loni zaznamenal projekt železničního koridoru Praha–Kladno, jehož součástí bude také odbočka na Letiště Václava Havla. Územní rozhodnutí získal projekt rekonstrukce a dostavby Masarykova nádraží, které se stane zásadním uzlem tohoto koridoru v centru Prahy. Byla dokončena rekonstrukce Negrelliho viaduktu, která vyšla téměř na dvě miliardy korun. Blízko k modernizaci je také úsek vedoucí přes Holešovice a Bubny, kde již Správa železnic hledá zhotovitele.

Zajímavost :  Dodavatel energií innogy od března zdraží plyn i elektřinu. Ceny zvyšoval už v lednu

Podívejte se na proměnu Masarykova nádraží

Projekt zásadní modernizace Masarykova nádraží, druhého nejfrekventovanějšího dopravního uzlu v Praze, získal pravomocné územní rozhodnutí. Samotná přestavba by měla začít v roce 2023 a v jejím rámci se rozšíří počet kolejí ze sedmi na devět a vybuduje se nový vestibul.

„Výběrové řízení na zhotovitele tohoto úseku je důležitým milníkem pro celý koridor z Prahy do Kladna. Spolu s kladenským úsekem je to faktický začátek stavby,“ uvedl šéf Správy železnic Jiří Svoboda. Realizace by měla začít ještě letos, zároveň bude pokračovat také příprava dalších úseků koridoru. Celá stavba vyjde zhruba na padesát miliard korun.

Modernizací loni prošel další z významných pražských železničních koridorů vedoucí z hlavního nádraží do Hostivaře. Spolu se sedm kilometrů dlouhým úsekem prošlo rekonstrukcí také nádraží ve Vršovicích, nově vyrostly zastávky Praha-Eden a Praha – Zahradní Město, které by měly napomoci rozvoji příměstské železniční dopravy. Kvůli výstavbě nového čtyřkolejného úseku byl zrušen koridor vedoucí skrz obytnou zástavbu Strašnic, který bude přebudován na drážní promenádu s liniovým městským parkem a cyklostezkou.

Budoucí podoba stanice Praha-Bubny od studia Jakub Cígler architekti:

Budoucí podoba stanice Praha-Bubny

Praha zná také vítěze mezinárodní urbanistické soutěže nazvané Florenc 21, která zásadně promění území kolem dopravního uzlu na Florenci a Masarykovo nádraží. Stal se jím tým českých ateliérů A69 a UNIT architekti ve spojení s londýnským studiem Marko and Placemakers. Projekt by měl přinést změnu nejen do urbanismu území, ale také do řešení Ústředního autobusového nádraží Florenc a Severojižní magistrály.

„Vítězný návrh si nás získal pro své městské řešení s přiměřeným měřítkem a pro návrh propojení mezi Těšnovem a Žižkovem s novým veřejným prostorem na jeho úpatí. Navíc řeší možnost budoucího nového umístění magistrály v prostoru Těšnova, které dává příležitost pro vytvoření nového městského parku,“ komentoval výsledek soutěže náměstek pražského primátora Petr Hlaváček.

V tomto roce by měla začít výstavba tramvajového mostu spojujícího Podolí se Smíchovem za zhruba jednu miliardu korun. Dvorecký most určený také pro cyklistickou a pěší dopravu navrhli architekti z Ateliéru 6 spolu s projektanty firmy Tubes. Na podobě veřejných prostorů pod mostními oblouky i unikátním veřejném osvětlení spolupracuje výtvarník Kryštof Kintera. Betonový kubistický most nyní čeká na rozhodnutí ve společném řízení (zahrnuje jak územní rozhodnutí, tak stavební povolení – pozn. red.). Dokončení je plánováno na rok 2025.

Celý článek zde