Zlatá fasáda na Masaryčce se už navěšuje, říká manažerka velkorysého projektu

Železobetonový skelet je hotový, kdy stavbu dokončíte?

Otevření máme plánujeme na 1. srpna 2023. Je dokončená hrubá stavba a z jižní strany od magistrály se začíná navěšovat fasáda. Zároveň pokračují práce na technologiích.

Pociťuje nedostatek a zdražování stavebních materiálů?

Řadu dodávek jsme si předem zajistili, případně platíme dodavatelům zálohové faktury, ale současný růst cen pociťujeme také. Budova je prémiová, tak je rozpočet vysoký.

Na kolik stavba vyšla a jaká je konečná cena?

Proinvestovali jsme 1,5 miliardy, bez akvizice. Finální rozpočet je 2,5 miliardy korun.

Má už budova nájemníky?

Z pětašedesáti procent je pronajatá a bude tam sídlit i Penta, která je zatím v protilehlém komplexu Florentinum.

Jak pokračují práce?

Jsou hotové veškeré strojovny a výtahy. Pracuje se na jádrech, odpadech a instalacích v souběhu se zavěšováním fasádních modulů. To znamená, že budova dostává kabát, který instaluje firma Sipral, jež má za sebou řadu realizací ve světě. Modulů jsou stovky variant a fasáda se bude dělat až do dokončení budovy, takže navěšování bude trvat do příštího léta. Moduly jsou velmi náročně zpracované a každý je tvořen až 1500 komponenty. Vše se připraví ve výrobně a následně na kamionech převáží na stavbu a instaluje na skelet. Všechno se děje průběžně, logistika je velice náročná.

Co se chystá na Vltavě. Nové projekty v metropoli oživí řeku a přitáhnou ještě více Pražanů

Budova, kterou navrhl ateliér Zahy Hadid, se díky vizualizacím zapsala do povědomí zejména unikátní fasádou. Jaké technologie nabídne uvnitř?

Zajímavost :  Návrat trolejbusů napraví historickou chybu, říká náměstek pražského primátora Scheinherr

Hodně si dáváme záležet na kvalitě vzduchu. To svým způsobem akceleroval i covid. Vzduchotechnika je z nejlepších na trhu. Veškeré energie se budou rekuperovat. Dešťová voda se zužitkuje na splachování a zálivku na zelených střechách. Využijeme také technologii s objektovou aplikací pro komfort uživatelů.

Projekt v okolí Masarykova nádraží je velmi rozsáhlý, co všechno je jeho součástí?

Kromě dvou hlavních objektů, které jsou v podzemí propojené, se věnujeme úpravám okolí. Na pravé straně u historického Masarykova nádraží vznikne náměstí a podstatná rekonstrukce čeká i ulici Na Florenci. K tomu postupně probíhá rekonstrukce nádraží a v neposlední řadě na stavbu naváže zastřešení části nádražního kolejiště, které připravuje Správa železnic.

Bude Penta spolupracovat i na přestřešení?

Projekt chápeme jako důležitý územní prvek. Přispíváme na něj čtyřiceti miliony korun. Dokončení zastřešení plánujeme na rok 2026. Je  vydané územní rozhodnutí a pracuje se na stavebním povolení a příští rok se má začít stavět. Když Zaha Hadid dělala urbanistickou studii, byla klíčem prostupnost území. Tehdy se řešilo, zda bude podchod, nebo přestřešení.

Zajímavost :  Elektrické Porsche Taycan strávilo při přejezdu USA rekordně krátký čas na nabíječkách

Rozhodlo se pro druhou variantu, ale dál se tomu architektka nevěnovala, protože to není naše území, ale bylo to, stejně jako hotel, který staví Penta na protější straně, součástí původní studie  A bude ho provozovat společnost Motel One, stejně jako v komplexu Florentina, kde také zůstane.

Jak se tedy zlepší prostupnost centra Prahy v rámci těchto projektů?

Prostupnost území Ulice Na Florenci a jejího okolí bude oproti stávajícímu stavu výrazně lepší. Kdo bude stát v ulici V Celnici a bude se dívat směrem na Vítkov, neuvidí sice sochu Jana Žižky, ale ocitne se ve světě nového století. Zaprvé tam bude stát supermoderní dominanta od Zahy Hadid, ale na rozdíl od dnešních stánků a parkujících aut tam vzniknou cyklostezky, široké chodníky, 66 velkých stromů a část nového náměstí s minimem automobilů. Úplně se změní vizuální vjem, protože nádraží bude otevřené.

Staré objekty vedle historické budovy zmizí, nahradí je odpočinková zóna se stromy a zpřístupní se tak cesta ke kolejišti. Je to velice komplikovaná práce. Aby se daly stromy zasadit, je nutné realizovat velké množství přeložek sítí. Jedná se o zásadní rekonstrukci včetně nových vstupů do metra. Projekt jsme připravili a nyní ho realizuje magistrát ve spolupráci s TSK. Investiční náklady jsme rozdělili a přispíváme částkou devadesáti milionů korun, druhých devadesát dá město.

Zajímavost :  Francouzský miliardář Drahi přikoupil akcie operátora BT. Britové se obávají úplného převzetí

Jak funguje spolupráce s magistrátem?

Je to pozitivní. Už během přípravy jsme dělali test, jak bude toto historicky první spojení fungovat, protože bychom měli dělat všechno společně, ale historicky jsme byli proti sobě. Tedy zlý developer a hodný dozor. Dopadlo to ale velice dobře a již je vypsaná urbanistická soutěž pro druhou část brownfieldu Florenc 21.

Každý je jednou v životě ve správný čas na správném místě, říká developer Serge Borenstein

Celý článek zde