Hladík prosazuje zpřísnění pravidel pro e-shopy mimo EU, zvláště ty čínské
Praha – Zpřísnit pravidla pro digitální tržiště mimo Evropu, především čínské e-shopy, jako je Temu, prosazuje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Dnes to řekl na tiskové konferenci před odletem na Radu EU pro životní prostředí v Bruselu. Podle něj tato tržiště často nedodržují unijní legislativu, což negativně dopadá na spotřebitele i na spravedlivé fungování jednotného trhu.
Hladík konkrétně zmínil problémy s obaly, recyklačními poplatky, zdaněním nebo nesplněním spotřebitelských standardů. „To může vést k situaci, kdy produkty z těchto tržišť neodpovídají požadovaným parametrům, nejsou správně zdaněny nebo nenabízejí záruky, jaké spotřebitelé v členských státech očekávají,“ dodal.
Hladík také kritizoval nedostatky v implementaci pravidel stanovených v aktu o digitálních službách (Digital Services Act). Podle něj on-line tržiště nezajišťují dostatečnou komunikaci mezi zahraničními dodavateli a evropskými orgány. „Například na jednom konkrétním tržišti působí půl milionu dodavatelů, u nichž není jasné, kdo jsou, zda platí daně nebo recyklační poplatky,“ řekl.
Česká republika bude na nadcházející Radě EU prosazovat větší dohled nad těmito platformami a jednotná pravidla, která zajistí spravedlivé podmínky pro všechny hráče na trhu.
„Naším cílem je zajistit, aby on-line tržiště, zejména čínská, dodržovala stejné právní předpisy, jaké platí pro evropské podniky. Evropská sedmadvacítka musí nastavit jasná pravidla, která ochrání spotřebitele a zajistí rovné podmínky pro všechny subjekty na trhu,“ dodal Hladík.
Z on-line průzkumů bezpečností firmy Eset podíl Čechů, kteří nakoupili zboží v asijských e-shopech, se letos zvýšil o sedm procentních bodů na 32 procent. V zemích EU pak on-line nakupuje 35 procent uživatelů proti 27 procentům loni. Nejčastěji jde v případě e-shopů o zákazníky ve věku 18 až 24 let.
Na konci října Evropská komise v tiskové zprávě uvedla, že začala vyšetřovat čínského internetového prodejce Temu. Komise ho podezírá z toho, že se dostatečně nesnaží zabránit prodeji nelegálních a potenciálně nebezpečných výrobků. Tím by se firma provinila proti unijnímu právu. V září aktivně využívalo služeb Temu v Evropské unii 92 milionů lidí.
Reklama
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO