Ministr Lukáš Vlček navštívil Škoda Auto a jednal o české iniciativě
Publikováno:
10.1.2025
Autor:
Odbor komunikace 01400
Budoucnost evropského automobilového průmyslu byla jedním z témat jednání ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka s vedením firmy Škoda Auto. Ministr Vlček již ke konci minulého roku otevřel na Radě Evropské unie téma posunutí revize emisních limitů na letošní rok a neuplatňování sankcí za nesplnění limitů. Jedná se o důležité kroky k tomu, aby se předešlo ohrožení konkurenceschopnosti Evropské unie (EU).
„Automobilový průmysl je páteří české ekonomiky a klíčovým zdrojem inovací a pracovních míst. Náš společný návrh s Itálií, ve kterém vyzýváme k posunutí revize emisních limitů a zmírnění sankcí, je důležitým krokem k zajištění konkurenceschopnosti našeho průmyslu na globálním trhu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. „Chceme zajistit, aby evropské automobilky měly dostatek času na přizpůsobení se novým pravidlům, aniž by byla ohrožena jejich stabilita a schopnost investovat do inovací a zelených technologií. To je téma, které jsme také řešili s vedením Škodovky,“ uvedl Lukáš Vlček k jednání, kterého se účastnil také náměstek ministra Štěpán Hofman a senátor za Mladoboleslavsko Ondřej Lochman.
„Vážím si příležitosti diskutovat s ministrem Vlčkem o budoucnosti automobilového průmyslu jako klíčového ekonomického hráče v České republice a EU. Škoda Auto se zasazuje o stále větší rozvoj na poli elektrické mobility do budoucna. Náš plně elektrický vlajkový model Enyaq se stal bestsellerem na mnoha evropských trzích a nadále rozšiřujeme naše portfolio elektrovozů, například nedávno představený kompaktní SUV model Elroq, jehož cílem je zvýšit dostupnost elektromobility pro zákazníky. Vidíme také, že zákazníci si i nadále přejí mít možnost výběru z více variant pohonů,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Klaus Zellmer a dodává: „Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku. V zájmu dosažení tohoto cíle bychom měli aktivně zkoumat další možnosti, včetně plug-in hybridů a alternativních paliv, což by mělo být zohledněno v regulačním rámci.“
Česká republika s Itálii vyzvala EU k urychlení hodnocení realističnosti cíle zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035. Dalším bodem společného česko-italského návrhu je také akutní potřeba řešení hrozby pokut za neplnění emisního cíle platného pro rok 2025. Ministr Vlček již dříve apeloval i na nutnost snižování závislosti na surovinách dovážených ze třetích zemí, vyšší podporu místní výroby nebo větší rekvalifikace pracovníků a investice pro přechod na čistou mobilitu.
„Regulace CO₂ byla stanovena za odlišných podmínek a výrobci vyvinuli veškeré úsilí, aby je splnili. Rok 2025 bude nesmírně náročný a je třeba hledat flexibilitu, abychom dokázali předejít sankcím, které zpomalí transformaci. Kromě toho musíme přehodnotit průmyslovou politiku s cílem snížit výrobní náklady, konkrétně ceny energií, podpořit poptávku na trhu a motivovat výrobce automobilů k dalším investicím do nových technologií, zejména s ohledem na zahraniční konkurenci,“ říká člen představenstva za oblast Prodeje a marketingu společnosti Škoda Auto Martin Jahn.
„Automobilový průmysl čelí výzvám, které vyžadují realistický a vyvážený přístup. Posunutí revize emisních limitů na rok 2025 a dočasné zmírnění sankcí je krokem, který poskytne evropským výrobcům čas potřebný k adaptaci a zároveň podpoří investice do inovací a udržitelných technologií. Naším cílem je zajistit, aby přechod na ekologičtější mobilitu nebyl na úkor konkurenceschopnosti a pracovních míst,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Štěpán Hofman.
Český automobilový průmysl zaměstnává přímo i nepřímo bezmála půl milionu lidí, podílí se na 24 % exportu České republiky a 9 % jejího HDP. Automobilový průmysl je zásadní také pro evropskou ekonomiku, zaměstnává více než 13 milionů lidí a podílí se na 6,8 % celkové zaměstnanosti v EU.
Fotogalerie
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO