České dráhy (ČD) neuspěly s ústavní stížností kvůli neúspěšné arbitráži se…

České dráhy (ČD) neuspěly s ústavní stížností kvůli neúspěšné arbitráži se strojírenskou firmou Škoda Transportation. Arbitráž stanovila, že dráhy musí doplatit firmě 1,2 miliardy korun za dodávku lokomotiv.

Následoval vleklý soudní spor, koncem roku 2023 dovolání státního dopravce odmítl Nejvyšší soud. Ústavní soudci pak stížnost označili za zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení publikovaného v databázi soudu. Vyjádření dopravce ČTK shání.

Nejvyšší soud rozhodoval dvakrát. Napoprvé uznal námitku Českých drah, že se justice měla zabývat možnou podjatostí jednoho z rozhodců. Spor se tak vrátil k Městskému soudu v Praze, který znovu žalobu zamítl. Nebyl prý důvod pochybovat o nestrannosti rozhodce. Verdikt následně potvrdil i Vrchní soud v Praze a nakonec i Nejvyšší soud.

Zajímavost :  České dráhy oznámí loňský počet cestujících, představí plány na letošní rok

„Odvolací soud v souladu s ustálenou rozhodovací praxí dospěl ke správnému závěru, že mezi rozhodcem a žalovanou nebyl vztah ekonomické závislosti, natož v určité intenzitě, který by založil pochybnost o jeho nepodjatosti,“ stojí v druhém rozhodnutí Nejvyššího soudu.

České dráhy i poté trvaly na tom, že u jednoho rozhodce existoval významný střet zájmů, protože měl vazbu na skupinu společností, z nichž jedna zpracovávala znalecký posudek pro druhou stranu sporu. V ústavní stížnosti České dráhy uváděly, že se soudy všech stupňů zcela vyhnuly věcné podstatě žalobních námitek a nevypořádaly se s argumentací drah. Ústavní soudci s tím ale nesouhlasí.

„Soudy rozhodnutí podrobně odůvodnily, srozumitelně a logicky uvedly, jakými úvahami se při rozhodování řídily a které předpisy aplikovaly. Obecné soudy podstatu stěžovatelčiných argumentů nijak nepominuly,“ stojí v usnesení.

Zajímavost :  Hanácké kasárny koupil v aukci neznámý investor za 91 mil., padlo deset příhozů

Národní dopravce si u Škody objednal 20 lokomotiv zhruba za 2,5 miliardy Kč. Lokomotivy měl převzít roku 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv a obrátila se na arbitrážní soud s požadavkem na inflační doplatek kupní ceny.

Dráhy se naopak dožadovaly miliardové pokuty za pozdní dodávku. Arbitráž v roce 2015 přiznala Škodě Transportation za lokomotivy doplatek 1,2 miliardy korun. Dráhy rozhodnutí arbitráže neuznaly a snažily se rozhodnutí zvrátit soudní cestou. (ČTK)

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO

Zajímavost :  Až 70 procentům vinařů v ČR loni klesly příjmy, úroda byla nižší, ale kvalitní

Doporučujeme ke čtení také :