Sněmovní výbor chce do zákona vložit pravidla pro autonomní vozidla
Praha – Do novely zákona o silniční dopravě by mohla Sněmovna vložit pravidla provozu autonomních vozidel, tedy vozidel, která jezdí bez zásahu řidiče. Osoba na místě řidiče však bude muset na základě výzvy zařízení převzít řízení vozidla. Policistům bude také muset poskytnout požadované údaje. Nebude smět například pít alkohol. Pozměňovací návrh, který to má zavést, dnes podpořil sněmovní hospodářský výbor. Podle místopředsedy výboru Martina Kolovratníka z opozičního hnutí ANO i jeho stranické kolegyně Zuzany Ožanové však měl tento návrh do Sněmovny přijít jako samostatná novela. Výbor dnes odmítl do novely vložit zpřísnění zákona namířené proti zahraničním řidičům taxi, kteří poskytují své služby v Česku.
Návrh zavádí, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.
Ředitel legislativy ministerstva dopravy Jakub Kopřiva uvedl, že návrh je projednán s pojišťovnami. Bude pro ně i nadále platit povinné pojištění vozidla, protože případnou škodu způsobí provoz vozidla, ať už ho bude řídit automat, nebo člověk. Ožanová se však ptala, kdo bude odpovědný za případnou nehodu se smrtelnými následky. Kopřiva uvedl, že za nehodu nemůže odpovídat řidič, který neřídí. Pokud bylo vozidlo uvedeno na trh v souladu s předpisy, pak chyba podle něj bude v předpisech.
Výbor naopak podmítl pozměňovací návrh čtyř pražských poslanců Renáty Zajíčkové (ODS), Patrika Nachera (ANO), Jakuba Michálka (Piráti) a Michala Zuny (TOP 09), který se týkal řidičů taxislužby. Oprávnění řidiče taxislužby by se podle něj mohl stát jenom držitel řidičského oprávnění získaného v ČR nebo jiné zemi EU. Pro pozměňovací návrh však hlasoval jen Kolovratník.
„Já jsem ten návrh nepodpořil svým stanoviskem, protože se domnívám, že jestliže může v rámci České republiky řídit automobil, tak může řídit i vozidlo taxislužby,“ řekl ČTK zpravodaj k předloze Stanislav Blaha (ODS). Někteří poslanci také vyjádřili názor, že jde o problém Prahy.
Kolovratník řekl ČTK, že návrh podporuje z osobní zkušenosti, protože často potkal řidiče, kteří neuměli česky. Někteří se i přiznali, že v Česku pobývají na turistické vízum a poté zase odjedou. „Pro mě je to podvod,“ řekl. „To znamená, ten minimální požadavek na český řidičák nebo unijní já nepovažuji za velkou komplikaci pro to podnikání,“ dodal. Výbor však podpořil návrh, aby se oprávnění řidiče taxislužby vydávalo cizincům nejdéle na dobu, na kterou má pobytové a pracovní oprávnění, ale nejvýše na pět let.
Novela má umožnit vnik Inspekce silniční dopravy, která bude mít větší pravomoci při kontrolách provozu na silnicích nebo kontrolách stanic technické kontroly. Měla by se také zaměřit na kontrolu přetížených kamionů.
Výbor dnes doporučil zpřesnit ustanovení týkající se stanic technické kontroly. Nově má platit, že pokud do stanice technické kontroly přijedou úředníci na inspekci, aby zjistili, že technici postupují správně, ale pochybení nezjistí, pak ani nebudou personál o kontrole informovat. Záznamy získané během takové kontroly poté zničí. Kopřiva poslancům řekl, že při nynější praxi, kdy se inspekce musí představit a informovat personál, prozradí dané vozidlo sloužící ke kontrole a už ho víc nemůže použít.
Reklama
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO