Půlka učitelů autoškol a komisařů nevidí rozdíl mezi řidiči ve věku 17 a 18 let

Praha – Téměř 44 procent učitelů autoškol a zkušebních komisařů nezaznamenalo žádný rozdíl mezi sedmnáctiletými a osmnáctiletými řidiči, 56 procent vidí převážně pozitivní, ale i negativní rozdíly. Mezi negativními rozdíly učitelé a komisaři uváděli nevyspělost nezletilých řidičů. Jako nedostatečné vnímají také požadavky na kontrolu mentorů nezletilých řidičů. Jako pozitivní naopak vidí větší zájem o výuku, větší snahu a připravenost sedmnáctiletých. Vyplývá to z průzkumu Asociace autoškol ČR, oddělení BESIP ministerstva dopravy, platformy VIZE 0 a dalších, kterou dnes její zástupci představili novinářům.

Průzkum zpracovala Agentura GEN, která je součástí Katedry multimédií Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Účastnilo se ho 158 učitelů autoškol, 29 zkušebních komisařů, 125 mladých řidičů z programu L17 a 37 mentorů těchto řidičů. Data agentura získala loni v prosinci z dotazníků a v prosinci a letošním lednu z osmi hloubkových rozhovorů se čtyřmi studenty, dvěma mentory, jedním učitelem autoškoly a jedním zkušebním komisařem.

Negativní názor na rozdíly mezi sedmnáctiletými a osmnáctiletými řidiči měla více než třetina učitelů a komisařů, kteří zaznamenali rozdíl mezi těmito dvěma skupinami. „Někteří nezletilí řidiči mohou podle učitelů autoškol a komisařů za volantem dělat nepředvídatelné věci a hůře zvládají krizové situace,“ řekl dopravní expert Roman Budský z VIZE 0, dopravněbezpečnostní platformy pojišťovny Kooperativa. Sedmnáctiletí řidiči mají podle učitelů také zkreslené vnímání bezpečnosti, hůře se rozhodují a potřebují více vedení.

Zajímavost :  Obnovitelné zdroje energie ČEZ loni zvýšily výrobu meziročně o 18,5 procenta

Mezi většinovými pozitivními názory učitelů a komisařů se podle Budského kromě větší připravenosti a snahy sedmnáctiletých objevoval také pozitivní vliv mentorů na připravenost a zodpovědnost nezletilých řidičů.

Učitelé a komisaři navrhli také několik změn, například povinné označení vozidel řízených nezletilými řidiči. Uvítali by také povinné školení pro mentory nebo jejich přezkoušení z dopravních předpisů. Lepší formu vzdělávání mentorů by uvítali i sami mentoři. Naopak sedmnáctiletí řidiči pokládají už současné podmínky pro mentory za přísné, další opatření si nepřejí. Jako přínos by učitelé a komisaři také vnímali zavedení rychlostního limitu pro nezletilé řidiče na dálnicích.

Sedmnáctiletí řidiči by podle Budského uvítali lepší přípravu na krizové situace ještě v autoškole, zkrácení doby výuky teorie a více praktické výuky. Roční jízda s mentorem je pro ně příliš dlouhá, pro získání jistoty za volantem jim podle jejich odpovědí stačilo několik měsíců.

Zajímavost :  V letech 2014–2023 dostaly obce od státu a EU na rekonstrukce chodníků 9,5 miliardy...

Program L17, tedy možnost řízení od 17 let pod dohledem mentora, hodnotí nejpozitivněji mentoři, ze sedmi bodů programu udělili 6,6 bodu. Téměř všichni mentoři hodnotí pozitivně svůj úkol při předávání zkušeností mladým řidičům. Komisaři a učitelé autoškol udělili bodů nejméně, a to 5,3. Mladí řidiči programu udělili 5,6 bodu. Více než 82 procent z nich oceňuje možnost řízení od 17 let.

Řízení pod dohledem mentora nezletilým od 17 let umožnila od loňského 1. ledna novela zákona o provozu na silničních komunikacích. Začínající řidič může mít až čtyři mentory, ti musí mít plné bodové skóre a řidičský průkaz nepřetržitě alespoň pět let s tím, že jej získali před více než deseti lety. Nezletilí mohou zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta v 15 letech a šesti měsících. Po absolvování autoškoly a dovršení 17 let mohou zažádat o řidičské oprávnění a pod dohledem mentora začít řídit do dovršení 18 let.

Reklama

Zajímavost :  Škoda představila v Plzni první tramvaj 52T pro Prahu, první dodá ještě letos

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO