Raketový cenový růst akcie Tesla. Má sektor elektromobilů nejhorší za sebou?

V současnosti je velmi těžké dobrat se univerzálních závěrů ohledně stavu americké a světové ekonomiky. Jdeme do recese, nebo se podaří měkké přistání? Klasická spotřební odvětví ukazují velké zpomalení a změnu chování spotřebitelů.

Pod pojmem “změna chování spotřebitelů” se skrývá skutečnost, že lidé nechtějí utrácet, nebo konečně přemýšlejí nad tím, co kupují. Změnu chování spotřebitelů nedávno pocítily klasické firmy jako McDonald’s nebo Nike.

Na druhé straně tu máme sektor technologií, který raketově roste a žene celou ekonomiku nahoru. Nemůžeme jasně říct, zda ekonomika roste, nebo zpomaluje. To samé platí i pro jednotlivé sektory. Dnes se podíváme na sektor elektromobilů. Akcie Tesla raketově rostly. Znamená to, že nejhorší je za námi?

Akcie Tesla: Problémy sektoru elektromobilů

Sektor elektromobilů se potýká hned s několika problémy najednou. První je sektorová rotace, co se módních investorů týče. Sektor elektromobilů nahradil sektor umělé inteligence. Elektromobily měly být novou budoucností lidstva, stejně jako umělá inteligence. Investoři obchodující trendy velmi rychle opustili akcie Tesla, aby je nahradili akciemi Nvidia. Téma elektromobilů se okoukalo.

Druhý problém tohoto sektoru je pokles mediálního zájmu, což se odráží i v poklesu zájmu o elektromobily. Trh s elektromobily ztrácí počáteční silnou růstovou dynamiku, kdy trh rostl klidně o 100 % ročně. Tento pokles má své specifika na každém velkém světovém trhu.

Dynamický čínský trh s elektromobily

Nejdynamičtější trh s elektromobily je v Číně. V roce 2020 to bylo 920 000 prodaných elektromobilů, o rok později už to bylo 2,7 milionu, v roce 2022 to bylo 4,4 milionu a v minulém roce 5,4 milionu. Pro rok 2024 průměrný odhad počítá s 8 miliony prodaných elektromobilů.

Čína je zemí elektromobilům zaslíbená, protože ve velkých aglomeracích je to ideální řešení. Tato města trpěla obrovským znečištěním. Elektromobily tak dělají vzduch dýchatelnějším v těchto velkých aglomeracích. Stejně tak uživatelé v těchto městech nejezdí dlouhé trasy. Na přesuny z bydliště do práce jim bohatě stačí současné modely s dojezdovou vzdáleností okolo 300 kilometrů.

Ale i čínský trh má svá úskalí. Ty nejsou vázány na sektor elektromobilů, ale na obecnou ekonomickou situaci v Číně. Čína jako snad poslední stát na světě opustila přísnou covidovou politiku, investoři tak očekávali, že v momentě, kdy se ekonomický stroj zvaný Čína rozjede naplno, výrazně stoupne HDP a domácí spotřeba. To se však neděje. Velký skok dopředu, jaký byl například v USA, se neodehrál, ani neodehraje. Zpomalení čínské ekonomiky si dříve nebo později vybere svou daň i v tomto sektoru.

Evropa a USA v zajetí dotací

V Evropě se zdálo, že elektromobilismus nabírá na síle, zejména v letech 2021–2023. Tento růst byl způsoben především masivním dotačním programem na elektromobily. Vzhledem k tomu, že většina evropských států se potýká s vysokým státním dluhem, který bude čím dál větší díky restriktivní měnové politice a výdajům na válku na Ukrajině, je těžké udržet štědrý dotační program. Například v Německu ukončení dotačního programu v prosinci 2023 znamenalo pokles o 20 % v prodeji nových aut. Systém dotací v příštích letech nebude tak štědrý.

Zajímavost :  Bitcoin před hlavingem vstoupí do “nebezpečné” oblasti

Ochlazení a v podstatě nasycení trhu můžeme pozorovat v Norsku, kde je podíl elektromobilů jeden z nejvyšších na světě. V Norsku více než 79 % aut je na elektrický pohon. Avšak když se podíváme na počty nově zapsaných aut, zjistíme, že jejich počet poklesl zhruba o 20 %. To je neklamná známka, že trh v Norsku je nasycen. Dnes táhnou prodeje elektromobilů země jako Dánsko (44 % elektromobilů) nebo Nizozemí (35 % elektromobilů), ale můžeme se do tří let dočkat obdobné situace jako v Norsku.

V USA Joe Biden taktéž celý sektor silně dotuje. Tesla dokonce zlevnila některé své řady aut, aby se vešla do kategorie elektromobilů, které mají možnost dotace čerpat. I zde však není jisté, jestli tento program bude pokračovat dále po volbách. Navíc trh v USA vykazuje jeden z nejmenších podílů elektromobilů ve vozovém parku. Podíl elektromobilů je dnes pouze 8,1 %, což ukazuje, že Američané pořád silně preferují klasické spalovací motory, které se hodí daleko lépe pro velké vzdálenosti. Změna návyků spotřebitelů tak bude ještě velmi dlouhá.

Elektroauta jako geopolitická zbraň

Posledním zcela čerstvým rizikem je ekonomická válka mezi Evropou a Čínou. 12. června Evropská komise schválila nové clo pro čínská elektroauta dovážená do EU. Prakticky to bude znamenat, že značky automobilky BYD zaplatí daň 17,4 %, Geely 20 % a SAIC 38,1 %.

K tomuto clu se musí ještě připočítat 10 %, které už automobilky platí nyní. Otázkou zůstává, jakým clem budou zatížena auta vyrobená v Číně a dovezená do Evropy od západních výrobců, jako jsou Tesla, BMW a Dacia.

Evropská unie však neudělá nic jiného než to, co již učinily USA, které v polovině května zvýšily clo pro čínská auta z 25 % na 100 %.

Je zcela logické očekávat, že čínská strana provede odvetné kroky. Kdyby Čína zavedla obdobné opatření na evropská auta, jak elektroauta, tak i spalovací auta, byla by to velmi těžká ekonomická rána pro Evropu.

I když Čína nevydá žádné oficiální sankce nebo zákazy, bude stačit, když prohlásí, že nyní je protivlastenecké mít jiné než čínské auto. A vzhledem k tomu, že na poli elektroaut jsou čínská auta velmi konkurenceschopná, strana nebude muset své lidi nějak zvlášť přemlouvat.

Čína se zatím chystá obejít navýšení cla tím, že otevře výrobní závody v Evropě nebo v Severní Africe. Konstruktér BYD by měl otevřít svou první továrnu v Maďarsku v roce 2027.

Z výše uvedeného je zcela logické, že celý sektor prožívá krizi, která se může kdykoliv jen prohloubit díky geopolitickým zájmům. Jak je tedy možné, že akcie Tesla zažily raketový růst, který odmazal prakticky ztráty od začátku roku?

Zajímavost :  Forex traderka Adriana Fučíková: Největší výzvou je vydržet

Akcie Tesla: Stačí naplnit přání analytiků

Akcie Tesla, ale s ní i celý sektor elektroautomobilů, nemají za sebou dobré půl roku. Všechno se změnilo jako mávnutím kouzelného proutku, když Tesla oznámila počet prodaných aut ve druhém čtvrtletí. Ten dosáhl počtu 443 956 vozidel. Toto jediné číslo dokázalo zlomit dlouhotrvající sestupnou tendenci, jak vidíme na grafu. Neuvěřitelná síla jednoho údaje. Skoro by se zdálo, že šlo o rekordní prodej Tesly, nebo obrovskou změnu trendu či úspěch jednoho modelu. Nic takového.

Ve skutečnosti Tesla prodala o něco víc aut, než se čekalo. Analytici čekali, že prodeje Tesly budou na úrovni 420–425 tisíc kusů. Sama Tesla si stanovila cíl 438 tisíc prodaných vozů. Tento cíl brali analytici vzhledem k problémům celého sektoru jako silně optimistický. Tesle se nakonec podařilo tento vlastní cíl překonat asi o 6 tisíc kusů. Takže stačilo mít prodeje lepší o 6 tisíc kusů, aby to změnilo trend a vymazalo všechny ztráty Tesly.

To není všechno. Při podrobnějším pohledu zjistíme, že se Tesle v porovnání s minulým rokem nedaří. Objem prodaných aut celkově klesl o 10,4 %. Na klíčovém čínském trhu byl pokles prodaných vozů ještě markantnější. Tesla prodala v Číně 71 007 vozidel, což představuje pokles o 24 %. Na Teslu mocně dýchá konkurence čínského BYD. Čínská automobilka prodala 340 211 vozidel, tedy o 35 % víc. Dynamika je jasná. Tesla pomalu ustupuje a čínské značky se vážně derou dopředu. Je jen otázkou času, kdy čínští výrobci najdou způsob, jak se vyhnout evropskému clu.

Zvrat na mnoha frontách

Obrat tendence neprobíhal pouze u akcií Tesla, ale i v celém sektoru, včetně těžařů lithia jako je SQM nebo výrobce komponentů pro elektroauta jako je Magna International. Jak je vidět z grafu, tyto společnosti zažívaly v prvním pololetí jasný medvědí trend. Bude otázka, zda růst akcií Tesla dokáže zlomit tento trend i u ostatních akcií.

Silně rostla akcie Rivian, která se specializuje na výrobu elektrických SUV a nákladních vozidel. Akcie zaznamenala za poslední měsíc zvrat a přidala 25 %. Burzovní kapitalizace Rivianu nyní dosahuje 14,7 miliard dolarů. Za tímto růstem jsou dvě zprávy. První je strategické partnerství s německým koncernem Volkswagen. A druhá zpráva je počet prodaných a dodaných aut za druhé čtvrtletí. Rivian dodal 13 790 vozů a vyrobil 9 612. Stejně jako u Tesly byli analytici rádi, protože čísla překonala odhady.

Když se však podíváme na celý problém realisticky, zjistíme, že například společnost Renault za rok 2023 prodala 1,5 milionu aut, což vychází zhruba na 375 000 aut na jedno čtvrtletí, tedy více než dvacet sedmkrát víc než Rivian. Burzovní kapitalizace Renaultu je jen o jednu miliardu větší než Rivian. Samozřejmě můžete říct, že Rivian je budoucnost, zatímco Renault je firma pro vykopávky.

Zajímavost :  Velký pololetní přehled trhů: Bude růst pokračovat?

Na to se dá říct, že minimálně dvě divize Renaultu jsou na tom dobře. První v oblasti elektroaut a druhá je značka Dacia, která vyrábí pořád o něco levnější auta než všechny ostatní automobilky. Akcie Rivianu jsou tak nadhodnocené.

Závěr pro akcie Tesla: Vše je záležitost očekávání

Vývoj na akciích Tesly nám ukazuje, že dnes trh se neřídí fundamenty. Z hlediska čísel současné nacenění Tesly nedává smysl. Samozřejmě někdo může připomenout, že u Tesly to bylo vždycky tak. Vždy se našli na trhu investoři, kteří shortovali tuto akcii. A vždy za to velmi draze zaplatili.

V roce 2024 z hlediska čísel Teslu čeká spíš pokles nebo v lepším případě stagnace. Určitě to není silně růstová akcie jako v předchozích letech. Muskova strategie odvádění pozornosti od prodeje aut byla dlouhodobá. Kritiku ohledně klesajícího prodeje a problému napříč celým sektorem odrážel tím, že Tesla není jen automobilka, ale hlavně několik úspěšných startupů dohromady. Investory tak asi čísla Tesly uklidnila, protože čekali daleko horší.

Právě očekávání dnes hrají velkou roli. Jelikož všichni analytici počítají s tím, že restriktivní měnová politika působí na ekonomiku, pro jistotu snižují odhady. Toto umělé snižování odhadů trvá již několik čtvrtletí. Snížené odhady způsobí, že firma vždy publikuje výsledky lepší než tyto pesimistické odhady.

Cesta k dalšímu růstu je pak otevřena. To je jeden z mnoha mechanismů, proč jsme nyní na historických maximech na akciových indexech. Tento trend bude hodně přítomen i v blížící se výsledkové sezóně hospodaření za druhé čtvrtletí. Dlouhodobý investor by se neměl nechat zmást odhady a měl by sledovat hospodaření dané firmy v delším časovém horizontu.

Prozkoumejte akcie výrobců elektromobilů na platformě XTB

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO