Akcie streamovacích platforem z pohledu investora: Zlatý důl nebo nevýhodná investice?

Snad žádný jiný fenomén nezměnil v posledních letech svět zábavy a sledování obsahu tolik jako streamování. Dříve jsme byli zvyklí vidět film v kině, pak si půjčit nebo koupit například kazety či DVD nebo čekat, až bude film v televizi. Streamování však tento model zcela opustilo a najednou je spousta obsahu dostupná online na pár kliknutí za pár dolarů měsíčně.

Z toho samozřejmě těží zejména spotřebitel, který nemusí sledovat reklamy a může si pustit téměř cokoli v čase, který mu vyhovuje. Jak si ale tento sektor vede z investičního hlediska? Stojí streamovací giganti za pozornost investorů? Analytik XTB Tomáš Vranka vypracoval na toto téma nový report, kde rozebírá současný stav streamovacího sektoru.

Jak si povedou streamovací platformy v budoucnu?

To, co je dobré pro zákazníka, zdaleka nemusí být dobré pro společnost, která platformu provozuje. V minulosti mnoho mediálních společností provozovalo také kabelovou televizi, za kterou museli lidé v USA platit vysoké desítky dolarů měsíčně.

Lidé byli také vázáni, například na dva roky, a na konci vázanosti jim operátor nabízel nějakou slevu, takže zákazník často u operátora zůstal nebo neměl jinou možnost. Kromě toho televize také produkovala spoustu levného obsahu a měla velké příjmy z reklamy.

Zajímavost :  POČASIE: Na viacerých miestach prehánky alebo búrky

Pak ale přišlo streamování, které postupně vytlačuje klasickou televizi snad všude na světě. Ekonomika tohoto byznysu je ale úplně jiná. Platformy stojí pár dolarů měsíčně, některé verze ani neobsahují reklamy, neexistují žádné zákaznické závazky a platformy musí utratit desítky miliard dolarů za produkci nebo marketing, aby přilákaly diváky.

Aktuální data ukazují, že zákazníci jsou velmi nestálí a často mění platformy. I když se údaje liší podle období nebo regionu, obecně platí, že streamovací platformy průběžně získávají a ztrácejí předplatitele.

Následující obrázek ukazuje měsíční míru odchodu zákazníků jednotlivých streamovacích platforem. Vidíte, že nejlepší platformou je v tomto ohledu Netflix, který má stále měsíční míru odchodu 3,4 %, tedy asi 40 % ročně. Jinými slovy, u Netflixu 4 z 10 lidí každý rok zruší své předplatné. Pokud se podíváme na ostatní platformy, údaje jsou ještě horší. U Disney+ se roční číslo pohybuje kolem 60 % a u HBO Max je to dokonce 84 %. To dává streamovacím platformám vysokou míru nejistoty ohledně budoucích peněžních toků.

Závěr

V tomto odvětví je tedy aktuálně mnoho problémů, ale streamovací platformy přicházejí na to, jak se z nich dostat. Ve skutečnosti žádná z nich, kromě Netflixu, na streamování nevydělává a zkouší nejrůznější nové metody, které jim mají pomoci. Je jasné, že streaming tu s námi už zůstane, nicméně která společnost bude vítězem tohoto sektoru se bude teprve rozhodovat.

Pokud se chcete o tomto segmentu dozvědět více, analytický report Tomáše Vranky nazvaný “Kdo vyhraje streaming wars?” Je ke stažení zdarma zde: https://cz.xtb.com/kdo-bude-vitezem-streamovacich-valek 

Co se v reportu dozvíte

  • Na čem stojí úspěch streamovacích platforem
  • Jaké rozdíly existují mezi klasickou TV a streamingem
  • Jakým obsahem se nyní vyznačují streamovací platformy
  • Konkrétní data jednotlivých společností – komu se daří a v čem, kdo se naopak trápí
  • Jaký názor má na toto odvětví Jaroslav Brychta a další analytici XTB

Investování je rizikové. Investujte zodpovědně.

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO