Česko je pro německé investory druhá nejatraktivnější země v regionu po Polsku

Praha – Česko je pro německé investory druhá nejatraktivnější země ve středoevropském regionu, před ním je Polsko. Vyplývá to z konjunkturálního průzkumu, který dnes představila Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK). Kladně investoři vnímali zejména členství v EU, kvalitu telekomunikací či dostupnost lokálních dodavatelů, za hlavní problém považují dostupnost pracovní síly. Proti předchozím letům se zhoršilo vnímání kvalifikace českých zaměstnanců.

Hodnocení kvalifikace zaměstnanců se postupně zhoršuje od roku 2021, letos dosáhlo zatím nejnižší úrovně. „Nejde o to, že by se zhoršila samotná kvalifikace nebo odborné vzdělávání, ale o to, že se v době rychlého rozvoje digitalizace a umělé inteligence výrazně zvýšily požadavky firem. Přestože kvalifikace zaměstnanců určuje inovační sílu lokality, český systém vzdělávání na to zatím nemá odpověď,“ uvedl výkonný člen představenstva komory Bernard Bauer.

Zajímavost :  Češi loni zvýšili útraty za květiny o 1,8 mld. Kč na rekordních 18,137 mld. Kč

Firmy zapojené do průzkumu, kterými jsou převážně němečtí investoři v Česku, upozornili, že nedostatek kvalifikovaných odborníků brání firmám v inovacích. Problém nedostatečné kvalifikace se tak připojil k dlouhodobému nedostatku pracovní síly, který investoři v Česku pociťují už více let.

Současnou ekonomickou situaci v Česku hodnotí firmy lépe než před rokem, výhled do budoucna je ale spíš pesimistický, když zhoršení situace čeká 31 procent firem a zlepšení jen 17 procent. Nejsilnější je pesimismus u firem působících ve zpracovatelském průmyslu, kde také už sedm let klesá ochota investovat. Podle prezidenta ČNOPK Milana Šlachty může nižší ochota průmyslu k investicím znamenat problém pro budoucnost tohoto odvětví. „Náš průmysl stojí před výzvou, jak se transformovat a zároveň si udržet konkurenceschopnost. Obojí vyžaduje velké investice,“ upozornil

Zajímavost :  Při pracovních úrazech loni zemřelo 70 lidí, nejméně od vzniku Česka

Timo Wollmershäuser z německého ekonomického institutu Ifo podotkl, že transformace průmyslu přináší i odklon od prosté výroby zboží a posílení prodeje doprovodných služeb. „Investice se zaměřují stále více na výzkum a vývoj a méně na vlastní výrobu,“ řekl. Tento trend podle něj může reagovat i na demografické změny a jejich dopad na dostupnou pracovní sílu.

Reklama

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO

Zajímavost :  Investice do internetové reklamy loni vzrostly o 7,5 % na 64 miliard Kč

Doporučujeme ke čtení také :