Digitální technické mapy už dnes šetří čas a peníze. Prezentace NKÚ neodráží skutečné přínosy systému

Publikováno:

14.7.2025

Autor:

Odbor komunikace 01400

Digitální technické mapy (DTM) obsahují téměř 1 milion kilometrů dopravní a technické infrastruktury (DTI). Již dnes zrychlují a zlevňují stavby. Dříve těžko dostupné údaje jsou zdarma a doplňování údajů pokračuje. Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu se uskutečnila před dokončením projektu a neodráží praktické přínosy DTM.

DTM již dnes obsahují více než půl milionu hektarů podrobného polohopisu – každý obrubník, chodník a příkop, a také 900 tisíc kilometrů DTI – silnic, nadzemních i podzemních, potrubí, kabelů, kabelovodů atd. Dříve bylo velmi obtížné a drahé tyto údaje získat. Nyní stavebníci a projektanti naleznou tyto údaje na jednom místě a zdarma pro zjednodušení přípravy staveb, což je zvláště důležité u všech druhů liniových staveb, a je nutným základem jakékoliv digitalizace stavebního řízení,“ říká ředitel odboru inovativních a digitálních řešení MPO Petr Filipi a dodává: „Díky tomu se nám již podařilo ušetřit náklady na stavební práce na projektech vysokorychlostního internetu z fondů EU. DTM mají dlouhodobý přínos pro rozvoj veškeré infrastruktury, nejen internetu, což se projeví v dalších letech, i mimo dotace.“

Cílem první etapy, v Operačním programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), byl robustní systém a co největší množství dat. 100% úplnost nebyla cílem vzhledem k času ani finanční alokaci. Přibližná informace o poloze sítě je mnohem lepší než žádná informace, proto nebyla požadována 100% přesnost u již existujících dat. Nově zaměřovaná data však již splňují nejvyšší standardy přesnosti. Zaměření všech sítí by bylo extrémně drahé, v daném čase nerealizovatelné a nezvýšilo by adekvátně užitek.

Zajímavost :  Víte, kdo vlastní nejvíce Bitcoinů? Zde je přehled nejbohatších investorů

Velcí vlastníci DTI, jako Ředitelství silnic a dálnic, Správa železnic, ČEZ, hlavní provozovatelé telekomunikačních sítí, vodovodů, kanalizací, plynovodů a další, už údaje vložili. Většina sítí je tedy v DTM, drobní vlastníci, kteří dosud nesplnili povinnost, má omezený dopad.

Práce pokračují: dokončení digitalizace je předmětem druhé etapy financované 1,68 miliardy korun z Národního plánu obnovy. Na jaře 2026 DTM pokryjí 0,8 milionu ha polohopisu, tj. 95 % všech zastavěných a ostatních ploch, a budou obsahovat přes 1 milion kilometrů DTI a 200 milionů bodových prvků (stožáry, kanalizační vpusti, vstupní šachty, inspekční komory, rozvodné skříně atd.). Mapování již jednou zdigitalizovaných prvků a dvojí financování je vyloučeno – příjemci musí rozlišit geografické prvky podle etap, což MPO kontroluje.

Zajímavost :  S&P 500 může do konce roku dosáhnout hranice 7 000 bodů, tvrdí analytik

Komplexní aktivita tohoto rozsahu nemá v ČR obdoby. „Rozsáhlý systém vznikl díky příkladné spolupráci poslanců, MPO, Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, dalších ministerstev, krajů, obcí, asociací podnikatelů, geodetů, vlastníků DTI a řady odborníků. Zvláště oceňuji zapojení soukromých vlastníků DTI, kteří údaje o svých sítích do DTM již zapsali. Věřím, že ostatní své údaje brzy doplní i kvůli ochraně své vlastní infrastruktury,“ říká vrchní ředitel sekce pro digitalizaci a inovace Petr Očko a pokračuje: „Jedná se o unikátní komplexní projekt se zapojením stovek subjektů a osob. Děkujeme všem partnerským institucím, že se díky této spolupráci podařilo tento významný projekt realizovat.“

Podle zákona o zeměměřictví budou vlastníci DTI svá data nadále doplňovat a zpřesňovat při dokončení každé stavby. „Určité zpřísnění požadavků na vkládání dat DTM je zavedeno v rámci nového evropského nařízení o gigabitové infrastruktuře (GIA), které tuto povinnost ukládá do května 2026. České řešení DTM již tuto povinnost z většiny plní a je příkladem dobré praxe v EU,“ doplňuje ředitel odboru elektronických komunikací Luděk Schneider a dodává: „GIA přinese lepší legislativní rámec pro sdílení infrastruktury vyhledané v DTM a další úspory. Na rozdíl od NKÚ však přístup MPO nepředpokládá vynakládání zbytečných miliard na zpřesňování již zapsaných údajů.“

DTM jsou investicí do budoucnosti české infrastruktury a jejich přínosy budou s pokračujícím využíváním dále růst.

Zajímavost :  Premiér má podľa Huliaka ísť až na hranu, s blokovaním sankcií súhlasí. Štefunko: Fico je v rohu, nie pri stole

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO