Kupka: ČR chce delší období pro vykazování emisních cílů pro automobilky

Praha – Česko chce prodloužit období pro vykazování emisních sílů automobilek ze tří na pět let. Bude usilovat i o zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po jednání se zástupci Hospodářské komory ČR. Evropská komise v dubnu navrhla, aby automobilky vykazovaly emisní cíle za tři roky místo každoročně, to by jim umožnilo vyhnout se v letošním roce placení pokut.

Podle Kupky by případná revize emisní politiky pro automobilový průmysl měla být dojednána letos ve druhém pololetí. Česko bude prosazovat, aby se emisní cíle průměrovaly za delší období, zároveň také bude chtít, aby EU ustoupila od návrhu na zavedení povinného podílu elektromobilů ve firemních flotilách.

Ministr se opětovně vymezil proti navrženému zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. „Tuhle regulaci nepotřebujeme. Bude to vývoj technologie, co rozhodne, co si budou lidé kupovat,“ řekl. Podle něj je třeba prosazovat technologickou neutralitu a neprosazovat pouze elektromobily. Za zásadní považuje, aby spotřebitelé měli k dispozici kvalitní a dostupná vozidla.

Zajímavost :  Seznam.cz: Soud rozhodl, že loňské šetření ÚOHS bylo nezákonné

Kupka nicméně podporuje plány na posilování dobíjecí infrastruktury. Podle něj je to třeba nejen kvůli českým majitelům elektromobilů, ale i s ohledem na mezinárodní dopravu. Česko se podle ministra také hlásí k záměru budovat v EU továrny pro vývoj a výrobu baterií.

Zavedení cel na dovoz automobilů z EU do USA pak podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu AUTOSAP Zdeňka Petzla nyní způsobují mezi českými výrobci především nervozitu. Samotná česká výroba totiž není na přímém vývozu automobilů na USA tolik závislá. Již nyní lze ale podle něj sledovat výpadky v objemech například u závodů na Slovensku, které mohou být i na 40 procentech produkce.

Podle Kupky je třeba současného celního stavu využít a stupňovat tlak na omezování byrokracie, která podle něj ve výsledku omezuje výrobce. „Pojďme to využít k tomu, abychom omezovali zbytečné evropské překážky, které spočívají ve vysoké regulaci a nefinančních bariérách. Tohle může být ve finále vyústěním celní války v případě, že to dopadne dobře,“ dodal ministr dopravy.

Zajímavost :  V téměř 100 let starých závodech automobilky Ford v Kolíně...

Zavedení amerických cel je podle prezidenta Hospodářské komory ČR Zdeňka Zajíčka (ODS) jednou z věcí, kterou ČR a EU nemůže ovlivnit. Unie nyní ale může řešit jiné problémy, které škodí průmyslu, jako jsou například přílišná regulace a byrokracie. Ty jsou podle něj vůči ostatním státům neúměrně vysoké.

Evropská unie 10. dubna o 90 dní odložila platnost protiopatření schválených kvůli zavedeným americkým clům. Původně měla začít platit 15. dubna. Reagovala tak na rozhodnutí amerického prezidenta Donalda Trumpa, kterým Spojené státy s okamžitou platností také odložily vysoká cla o 90 dnů, i když v platnosti zůstává základní desetiprocentní clo. Rovněž stále platí 25procentní cla na dovoz produktů z oceli a hliníku a 25procentní cla na automobily.

Reklama

Zajímavost :  Nejlepší podmínky k podnikání má Hradec Králové, ukázal výzkum Město pro byznys

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO