Německý kancléř Scholz se obává dopadu amerických cel na světový obchod
Berlín – Německý sociálnědemokratický kancléř Olaf Scholz varoval před dopadem amerických cel na světový obchod. Dnes o tom informoval berlínský deník BZ. Předák opoziční konzervativní unie CDU/CSU a možný budoucí kancléř Friedrich Merz uvedl, že ho americká cla uvalená na Kanadu, Mexiko a Čínu znepokojují.
„Světová výměna zboží se ukázala jako velký úspěch, která umožnila blahobyt náš všech,“ řekl Scholz, který dnes navštívil britského premiéra Keira Starmera. „Proto je důležité, abychom nyní svět nerozdělovali celními bariérami, ale abychom globální výměnu zboží a služeb umožnili i v budoucnu,“ dodal.
Merz, jehož unie CDU/CSU je podle průzkumů před předčasnými parlamentními volbami 23. února největší politickou silou v Německu, se domnívá, že americká cla v konečném důsledku dolehnou na americké spotřebitele.
„Cla nikdy nebyla dobrým nápadem k řešení sporů v obchodní politice,“ řekl Merz na předvolebním sjezdu jeho Křesťanskodemokratické unie (CDU), která s bavorskou sesterskou Křesťansko-sociální unií (CSU) tvoří společný konzervativní blok.
Podle Merze lze očekávat, že dopady cel na Američany vyvolají nespokojenost veřejnosti. Americký prezident Donald Trump, který cla na Mexiko, Kanadu a Čínu uvalil, pohrozil podobným krokem i Evropské unii. Merz už kvůli tomu vyzval unijní představitele, aby jednotně začali s USA vyjednávat.
Trump v sobotu podepsal nařízení o uvalení cla ve výši 25 procent na zboží dovážené z Kanady a Mexika a deset procent nad rámec stávajících cel na dovoz z Číny. V případě Kanady učinily Spojené státy výjimku u dovozu energetických produktů, na které je uvaleno desetiprocentní clo.
Cla na dovoz z Mexika do USA jsou podle agentury DPA špatnou zprávou mimo jiné pro německé automobilky, které ze svých mexických závodů dodávají automobily na americký trh. Automobilky Volkswagen, Audi a BMW mají v Mexiku vlastní závody, zatímco Mercedes-Benz vyrábí v Mexiku automobily ve společném podniku s japonskou automobilkou Nissan, píše DPA. Analytik Stefan Hecht z poradenské společnosti Advyce & Company předpokládá, že firmy kvůli clům minimálně část výroby přesunou do USA.
„Jako globálně působící výrobce automobilů sledujeme vývoj v USA velmi pozorně a posuzujeme možné dopady na automobilový průmysl a náš podnik v souvislosti s ohlášenými cly na dovoz z Kanady a Mexika do Spojených států,“ řekl agentuře DPA mluvčí Volkswagenu. „Spoléháme se na to, že mezi obchodními partnery se povedou konstruktivní rozhovory s cílem zabezpečit jistotu při plánování a hospodářskou stabilitu a vyhnout se obchodnímu konfliktu,“ dodal.
Závod Volkswagenu v mexickém městě Puebla je podle agentury Reuters největší automobilovou továrnou v Mexiku. Předloni tento závod vyrobil téměř 350.000 vozů a veškerá jeho produkce byla určena pro vývoz do Spojených států. Analytici z banky Stifel odhadli, že zhruba dvě třetiny aut, která Volkswagen prodává v USA, se v případě zavedení cel na dovoz z Mexika stanou nekonkurenceschopnými, píše Reuters. Součástí koncernu Volkswagen je rovněž Škoda Auto, která však na automobilovém trhu ve Spojených státech nepůsobí.
Reklama
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO