Stát loni na dálničních známkách vybral 6,49 miliardy korun, meziročně více

Praha – Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to téměř o 13 procent na 8.331.877 kusů. Na dotaz ČTK to dnes uvedl státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí, a to kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.

Od zavedení elektronické dálniční známky v prosinci 2020 se podle ředitele Cendis Jana Paroubka prodej dálničních známek každoročně zvyšuje zhruba o milion prodaných kusů. “Na dosud nejvyšších ročních prodejích v roce 2023 se mimo jiné významně podílel prosinec 2023, kdy bylo prodáno o 117 procent více ročních dálničních známek než v prosinci předchozího roku,” řekl. V prosinci bylo možné odložit při nákupu známek jejich platnost až o 90 dní. Od 1. ledna se doba odkladu snížila na 30 dní.

Zajímavost :  Spolek začal zveřejňovat záběry z kravínů, na nichž zaměstnanci bijí zvířata

Nejprodávanější byly podle podniku loni desetidenní viněty, které tvořily zhruba polovinu všech prodaných známek. Prodalo se jich 4.246.121, zhruba o půl milionu více než předloni. Ročních dálničních známek se prodalo 3.211.487, meziročně asi o 289.000 více. Vzrostl také počet prodaných měsíčních známek, a to téměř o 90.000 na 874.269.

Roční dálniční známka od března zdraží z 1500 na 2300 Kč, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 Kč a měsíční bude stát 430 Kč místo 440 korun. Ministerstvo dopravy také zavede jednodenní dálniční známku, která bude stát 200 Kč.

Zajímavost :  Americká vláda poskytne Intelu téměř 20 miliard USD na podporu výroby čipů v USA

Stát si od zdražení roční známky slibuje vyšší příjmy. Podle ředitelky sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Lucie Bartákové stát za letošní rok odhaduje kvůli vysoké pravděpodobnosti využívání odložení platnosti známky navýšení příjmu o 600 milionů korun. “V roce 2025 by už mohlo jít o navýšení příjmu o 2,5 miliardy oproti výběru z roku 2022,” řekla.

Ročních dálničních známek se od 1. do 27. února v Česku prodalo meziročně o 43,6 procenta více, uvedl dnes také Cendis. Před zdražením jich tak řidiči koupili 547.350, loni ve stejném období jich bylo 381.077.

Reklama

Zajímavost :  Skupině České dráhy klesl v pololetí zisk o 30 procent na 694 milionů Kč

Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO