Stát zahájí výkup pozemků pro první rychlodráhu v ČR, stavba začne v roce 2028

Praha – Správa železnic zahájí výkup pozemků pro první vysokorychlostní železniční trať v Česku, která povede mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou Svinovem. Bude se muset domluvit s více než 1500 vlastníky, se zhruba 60 procenty z nich je už dohodnuta. Stavba úseku by měla začít v roce 2028. Na tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Po trati budou vlaky moci jezdit až 320 kilometrů za hodinu, nyní je nejvyšší rychlost na tuzemských železnicích 160 kilometrů za hodinu.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) dnes oznámilo vydání souhlasného stanoviska k chystané stavbě úseku při posuzováni vlivu stavby na životní prostředí EIA. Jde o důležitý podklad pro rozhodování v územním a stavebním řízení, úřady se jím musí řídit.
Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů, souhlasné stanovisko EIA se týká 63,4 kilometru dlouhého úseku mezi Prosenicemi a Ostravou. Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Financována by měla být formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership).
Podle Kupky je získání kladného posouzení EIA důležitým milníkem pro další posun ve výstavbě vysokorychlostních tratí v ČR. Správa železnic by nyní měla zahájit výkup potřebných pozemků. Podle generálního ředitele správy Jiřího Svobody si už správa udělala první analýzu. Z ní vyplynulo, že bude muset jednat s více než 1500 vlastníky. Se zhruba 60 procenty z nich je podle Svobody už na výkupu téměř domluvena.
Kromě toho by na pozemcích měly brzy začít také například archeologické průzkumy a další přípravné práce.
Na české železnici by do roku 2050 mělo vzniknout až 767 kilometrů vysokorychlostních tratí. Stavba prvního úseku rychlostní železnice mezi Brnem a Přerovem byla zahájena minulý týden. Na této trati budou ale vlaky jezdit rychlostí 200 km/h, což je na hranici konvenční a vysokorychlostní trati. Nepůjde tak o plnohodnotnou vysokorychlostní trať, stane se ale součástí tuzemské sítě rychlých spojení. Zmodernizovaná trať mezi Brnem a Přerovem bude na obou koncích napojena na vysokorychlostní tratě.
Reklama
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO