Parní lokomotiva Albatros se po 12 letech vrátí do provozu
Praha – České dráhy (ČD) nechají zprovoznit jednu z legendárních parních lokomotiv přezdívaných Albatros. Opravu stroje, který je už 12 let mimo provoz, zajistí společnost Steam Story Agency. Soukromá firma za to získá lokomotivu na 30 let do nájmu. O podpisu smlouvy dnes ČD informovaly v tiskové zprávě.
Československou rychlíkovou lokomotivu s označením 498.022 vyrobila plzeňská Škodovka roce 1947. Po skončení pravidelného provozu byla zachována pro muzejní účely a do prosince 2011 byla provozuschopná. Od té doby stojí jako neprovozní exponát v depu.
Soukromá firma Steam Story Agency se nyní výměnou za pronájem zavázala stroj do pěti let kompletně opravit a uvést do provozuschopného stavu. Pokud lokomotiva nebude zprovozněna do konce roku 2028, mohou dráhy smlouvu vypovědět. Potřebnou investici ČD odhadují na desítky milionů korun.
“V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život jedné z největších legend československého železničního průmyslu,” uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta. Spolupráce s investorem má podle něj nastavené detailní podmínky, aby technická památka nebyla ohrožena.
Po obnově lokomotivy získá investor možnost stroj provozovat za nájem odpovídající investici vložené do jeho opravy. Celková doba nájmu, včetně času na opravu, je 30 let. ČD budu moci lokomotivu využívat za režijní náklady na svých akcích jako jsou Dny železnice.
České dráhy ujišťují, že i v době pronájmu budou mít o lokomotivě potřebný přehled. Investor může zajistit opravu pouze u schválených dodavatelů a ČD zajistí odborný dozor při opravě i následném provozu.
Parní lokomotiva 498.022 měří bez tendru 15,5 metru a váží kolem 100 tun. Její maximální rychlost je 120 kilometrů v hodině. Kvůli charakteristickému modrému nátěru kotle dostaly tyto rychlíkové lokomotivy Československých státních drah přezdívku Albatros. Tahaly důležité expresy a rychlíky z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Přerova a Bohumína, z Brna do Bohumína nebo z Bratislavy do Žiliny. Stály v čele legendárních vlaků, jako byly Balt-Orient-Expres nebo Pannonia.
ČD se starají o několik set historických vozidel, desítky z nich udržují v provozním stavu. Na jejich opravy a revize dopravce ročně vynakládá desítky milionů korun. V současnosti dráhy opravují například rychlíkovou lokomotivu 464.008 přezdívanou Bulík a malou lokálkovou tendrovku 313.432 Matylda. Velkou opravou prochází také motorový vůz M 262.0 přezdívaný Kredenc.
Reklama
Celý článek zde | Podnikání za 500 Kč ? – ANO